stijl

Schoonheid achter boze blikken in Milaan en Parijs

Door John de Greef - 13 maart 2015

Met veel variatie en expressie, maar met weinig vrolijke gezichten, presenteerden de belangrijkste ontwerpers de nieuwe najaarsmode. Elsevier-redacteur John de Greef was in Milaan en Parijs.

Doutzen Kroes behoort al jaren tot de top van de internationale modellen, als de hoogte van hun jaarinkomen hun succes weergeeft. Ze heeft een prettig, regelmatig gezicht waarmee ze stralend kan overkomen. En een rank maar wulps lichaam dat ze in de befaamde lingerieshows van het Amerikaanse bedrijf Victoria’s Secret, afgezien van enkele centimeters textiel, al vele malen blootgaf.

Fendi

Diezelfde Doutzen (30), die onlangs haar afscheid bij Victoria’s Secret aankondigde, opende in Milaan de show met de komende najaarsmode van het Italiaanse mode- en bonthuis Fendi uit Rome waar Karl Lagerfeld (81) al vijftig jaar de ontwerper is. Het was vooral Doutzens tweet waarin ze meldde dat ze met plezier voor Karl de Fendi-show liep, die daarop de aandacht vestigde.

Want velen hadden haar aanvankelijk niet of nauwelijks herkend: het haar rommelig onder een band getrokken en het lichaam onder een bijzonder volumineuze en lange jas in gebroken wit. En het bewust uitdrukkingloze gezicht was nogal katachtig opgemaakt met het accent op overdreven zwart opgemaakte wimpers die gevlekt leken te hebben op de oog­leden.

Haar optreden vormde een mooi bewijs van hoe ontwerpers elk half jaar bezig zijn om de schoonheid en het uiterlijk van de vrouw opnieuw te definiëren. Daarbij formuleren ze hun ideaalbeeld van de modieuze vrouw op de catwalk van top tot teen: haar outfit, haar en make-up, maar ook haar voorgeschreven blik.

Zuur

De expressie op de gezichten van de modellen bood weinig variatie: van overheersend serieus tot soms uitgesproken zuur of bozig. Alsof vrolijkheid de aandacht afleidt en de nieuwe mode zou ondermijnen. Zelfs bij de Chanel-show in Parijs, gelopen in een gigantische decor van een realistisch nagebouwde brasserie, liet Karl Lagerfeld als ­creatief leider de modellen pas aan het eind spontaan overkomen.

In plaats van de ­gebruikelijke ereronde mochten ze in hun glamour-outfit aan de bar met de obers flirten of gezeten aan een tafeltje zich vriendelijk lachend door het publiek laten fotograferen. De verplichte boze gezichtsuitdrukking stond in scherp contrast met de overvloed aan variatie in de nieuwe najaarsmode die de ontwerpers de afgelopen weken in Milaan en Parijs presenteerden. Er waren veel verwijzingen naar de jaren zeventig, zestig, vijftig, veertig en zelfs de Victoriaanse tijd.

En ze gaven vorm aan hun expressie met afwisselend slanke of volumineuze vormen, en met weelderige dessins, rijke versieringen en veel bont. En ook inspiratie uit de sobere sport- of klassieke mannenkleren werd ingezet om de nieuwe schoonheid te laten zien.

Ingelogde abonnees van Elsevier Weekblad kunnen reageren.