economie

BahamaLeaks: Neelie Kroes negeerde Junckers regels

Door Elif Isitman - 21 september 2016

Voormalig eurocommissaris Neelie Kroes is tijdens haar termijn in strijd met de Brusselse regels bestuurder van een vennootschap op de Bahama’s geweest. Ondanks de verplichting dat bij de Europese Commissie te melden, heeft Kroes dat nagelaten.

Ze staat genoemd als bestuurder van Mint Holdings, van 4 juli 2000 tot 1 oktober 2009, volgens documenten die in het bezit zijn van Süddeutsche Zeitung en het internationale consortium voor onderzoeksjournalisten (ICIJ), waar ook de Nederlandse kranten Trouw en Het Financieele Dagblad deel van uitmaken.

Administratieve fout

Kroes erkent dat ze formeel in overtreding was met de gedragscode voor eurocommissarissen. Haar advocaat heeft Jean-Claude Juncker, voorzitter van de Europese Commissie, ingelicht. Zijn woordvoerder wilde niet reageren op de ontstane ophef.

Kroes zegt zelf de verantwoordelijkheid voor de overtredingen voor haar rekening te nemen en eventuele gevolgen te accepteren. Wel zou ze er vanuit zijn gegaan dat ze al sinds 2002 was uitgeschreven op de Bahama’s. Door een administratieve fout zou dit pas in 2009 zijn gebeurd.

Een ander detail is dat Kroes volgens de gedragscode voor eurocommissarissen bij aanvang van haar termijn niet alleen afstand moest doen van al haar bestuursfuncties, maar ook alle functies en belangen in de voorgaande tien jaar moest melden in een openbaar register. Haar eerste termijn ging in 2004 in.

Destijds was er al discussie over de banden van Kroes met het bedrijfsleven. Zo had ze een adviesfunctie bij het Amerikaanse Lockheed Martin niet opgegeven, volgens haarzelf omdat het een eenmalig project betrof en geen langlopende functie.

BahamaLeaks

Momenteel is ze adviseur bij het taxibedrijf Uber en bij Bank of America Merril Lynch. Van november 2004 tot november 2014 was ze de Europees commissaris voor Mededinging en daarna voor Digitaal.

De onthulling maakt deel uit van de BahamaLeaks. Daar zijn ongeveer 1,3 miljoen documenten over bedrijven gelekt aan de Süddeutsche Zeitung, die ze vervolgens deelde met het ICIJ. Het lijkt sterk op de PanamaLeaks, de documenten over belastingparadijzen die eerder dit jaar voor ophef zorgden.

Ingelogde abonnees van Elsevier Weekblad kunnen reageren.