economie

Verkoop en vertrek topvrouw Mayer bieden kansen voor Yahoo

Door Bauke Schram - 10 januari 2017

Na een aantal controversiële jaren stapt Marissa Mayer waarschijnlijk op als topvrouw van het internetbedrijf Yahoo. Yahoo stond bekend als online powerhouse, maar kon de recente digitale ontwikkelingen moeilijk bijbenen.

De reden van het vertrek van Mayer is de geplande verkoop van Yahoo’s digitale diensten aan het Amerikaanse concern Verizon. Het nieuwe bedrijf zal Altbaba worden genoemd, omdat het belangen heeft in het Chinese e-commercebedrijf Alibaba en Yahoo Japan.

Dat maakt de overname ook aantrekkelijk voor Verizon. Voor 4,8 miljard dollar (ongeveer 4,5 miljard euro) worden de grootste takken van Yahoo verkocht aan Verizon Communications, een techreus die ruim 206 miljard dollar waar is.

Gaat de deal wel door?

Hoewel de bedrijven nu naar buiten komen met meer details over de mogelijke deal, zouden bij Verizon in december alweer twijfels zijn ontstaan over de mogelijke verkoop. Hoewel het bedrijf enthousiast is over het vooruitzicht aandelen te bezitten in onder meer Alibaba, kwam Yahoo er in december achter dat het in 2013 werd geraakt door één van de grootste hacks ooit.

Als de deal doorgaat, wil Verizon de identiteit van Yahoo wel behouden, stelt het bedrijf. De grootste veranderingen zullen betrekking hebben op bestuur van het bedrijf: naast Marissa Mayer zullen ook oprichter David Filo en vier andere bestuursleden opstappen.

Het vertrek van Mayer wordt al maandenlang geëist door een aantal aandeelhouders. In maart 2016 werd bekend dat Starboard, een groot beleggingsfonds en berucht activistenaandeelhouder een groot belang had gekocht in Yahoo. Starboard eiste dat Marissa en het complete bestuur zou opstappen.

Mayer kon Yahoo niet redden

Mayer staat bekend als keiharde zakenvrouw. Na de geboorte van haar kind ontstond ophef, omdat de topvrouw vrijwel meteen weer aan het werk ging. Ze liet een kinderopvang naast haar kantoor bouwen, en zei intussen tegen haar werknemers dat ze niet vanuit huis mochten werken. Door de acties van Mayer werd de discussie over vrouwen in de zakenwereld aangewakkerd.

Hoewel Mayer als jonge vrouw in een toppositie bij een miljardenbedrijf ook wordt bewonderd, zijn haar prestaties bij Yahoo sinds 2012 gemengd geweest. De topvrouw richtte zich op het verbeteren van Yahoo’s zoekmachine en de shift naar internetgebruik op smartphones, maar concrete resultaten bleven uit.

Yahoo worstelt al jaren met een dalende koers. Het aandeel Yahoo is sinds een recente piek in 2014 met meer dan 20 procent gedaald. Hoewel het bedrijf nog honderden miljoenen gebruikers heeft, is het online allang ingehaald door bedrijven als Google en Facebook.

Ingelogde abonnees van Elsevier Weekblad kunnen reageren.