economie

Megafusie? Kraft Heinz wil samengaan met Unilever

Door Emile Kossen - 17 februari 2017

Het Amerikaanse voedingsconcern Kraft Heinz heeft Unilever onverwachts benaderd voor een fusie. Het Brits-Nederlandse bedrijf heeft het eerste voorstel afgewezen. Mocht de deal doorgaan, kan het de duurste overname in de Nederlandse geschiedenis worden.

Kraft Heinz maakte vrijdagmiddag bekend te willen fuseren met Unilever: het overnamebod bedroeg 134,1 miljard euro. Volgens het Amerikaanse Kraft Heinz heeft Unilever dat eerste voorstel afgewezen, maar het bedrijf houdt de hoop dat er binnen afzienbare tijd een deal kan worden gesloten. Samenwerking tussen de twee bedrijven levert volgens Kraft Heinz lange termijn groei op.

Twee voedselgiganten
Een fusie zou twee voedselgiganten samenbrengen en de duurste overname in de Nederlandse geschiedenis betekenen. Het nieuws van de mogelijke fusie komt een dag nadat het aandeel van Kraft Heinz onderuit ging op de Amerikaanse Nasdaq, omdat de inkomsten in het laatste kwartaal tegenvielen. Kraft Heinz is eigendom van de investeringsmaatschappij van Warren Buffett en de Braziliaanse durfkapitalist 3G Capital en is bekend van merken als Heinz-ketchup, Honig en Weight Watchers.

Duurste Tot nu toe is de overname van ABN AMRO de duurste in de Nederlandse geschiedenis. In 2007 betaalden Fortis, Royal Bank of Scotland en Banco Satander 73 miljard euro voor de Nederlandse bank.

Unilever is de vier na grootste speler ter wereld in consumentengoederen. Het bedrijf voert ruim vierhonderd merken, zoals Axe, Calvé, Unox en Knorr. In 2016 bedroeg de omzet 52,7 miljard euro.

Na de bekendmaking van het fusieplan vrijdagmiddag schoot de koers van Unilever omhoog. Binnen de kortste keren steeg het aandeel op de AEX met 11 procent tot 42,30 euro per aandeel. In januari kreeg Unilever juist klappen op de beurs, nadat CEO Paul Polman waarschuwde voor een ‘uitdagende’ markt. Pas in de tweede helft van 2017 verwacht het bedrijf verbeterde groei.

Ingelogde abonnees van Elsevier Weekblad kunnen reageren.