Verduurzaming is een boost voor ons Bruto Nationaal Product

Jeroen de Haas, CEO van Eneco Groep, hoopt dat de nieuwe energie van Nederland een onstuitbare beweging wordt. ‘De kans om als land groot te worden in duurzame energie, mogen we absoluut niet missen.’

Gaat volgens jou de transitie naar duurzame energie snel genoeg?
Phoeh, nee. Als je naar de feiten kijkt, de doelstellingen van de klimaattop in Parijs, dan gaat het niet hard genoeg. Er is afgesproken dat de opwarming van ons klimaat beperkt moet blijven tot twee graden ten opzichte van het pre-industriële tijdperk. Die grens komt nu wel heel dichtbij. Toch zit daar ook een nuance. De technologische vooruitgang op dit gebied gaat steeds harder en elektrisch rijden begint nu echt door te breken. Over deze versnelling ben ik optimistisch.’

Hoe belangrijk is deze ontwikkeling voor de toekomst van Nederland?
Duurzaamheid heeft twee dimensies: het maatschappelijke- en milieubelang en het economische belang. Voor onze eigen maatschappelijke- en milieu veiligheid is het belangrijk dat de wereldwijde beweging sneller op gang komt. In de natuur staat alles met elkaar in verbinding. Als alleen Nederland haar productie verduurzaamt, is de impact niet voldoende. Dan is er het economisch belang. Daarin hebben we als Nederland enorme potentie. Duurzame energietechnologie is bijvoorbeeld een enorme groeisector in de wereldeconomie. Onze universiteiten hebben hierover erg veel kennis. De kans om hier als land groot in te worden, mogen we absoluut niet missen. Dan wordt verduurzaming ook een economisch feestje.’

Verduurzaming wakkert dus economische groei aan?
‘De wereldmarkt in schone technologie groeit razendsnel. Als we dit tempo als land gaan bijhouden, wordt verduurzaming een belangrijk onderdeel van het Bruto Nationaal Product. Doen we dat niet, dan worden we een achterblijvende economie.’

Lees het volledige interview met Jeroen de Haas over de nieuwe energie van Nederland op www.enecogroep.nl/interviews

Dit is een partnerpagina. De redactie van Elsevier Weekblad is niet verantwoordelijk voor de inhoud.

‘We verbruiken nu 1,7 keer zoveel als onze planeet aankan’

Hoe kunnen we leven en werken binnen de ecologische grenzen van onze planeet? Dat is de focus van One Planet Thinking, een organisatie die ontstaan is uit een samenwerking van het Wereld Natuur Fonds (WNF), Eneco Groep en Ecofys. Katinka Abbenbroek van WNF vertelt waarom deze vraag essentieel is voor onze toekomst. Er is een … Continued

Lees verder

‘Onze duurzame merken groeien 50% harder’

Anniek Mauser is directeur duurzaamheid bij Unilever Benelux. Al jaren bedenkt ze slimme programma’s en werkt ze met modellen om aan te tonen dat een duurzame werkwijze meetbare toegevoegde waarde heeft. Gaat de duurzame transitie snel genoeg? ‘Nee, natuurlijk niet. Het is fantastisch om te zien dat die transitie bij steeds meer mensen op de … Continued

Lees verder