politiek

Fraude met subsidies en meer: de beschuldigingen tegen Henk Krol

Door Shari Deira - 22 oktober 2014

Het lijkt maar niet rustig te worden rond 50Plus-Tweede Kamerlid Henk Krol. Het ene na het andere financiële schandaal komt aan het licht.

Voor wie niet meer kan bijhouden waarvan Krol zoal is beschuldigd, maakte elsevier.nl een overzicht van de beschuldigingen.

Pensioenpremies

Laten we beginnen met het verhaal dat Krol de das omdeed als fractieleider van ouderenpartij 50Plus. In oktober vorig jaar onthulde de Volkskrant dat voorvechter van goede pensioenen Henk Krol als werkgever van de Gay Krant jarenlang de betaling van pensioenpremie van zijn personeel heeft ontdoken.

Krol zei later dat hij het besluit om geen pensioenpremie te betalen niet alleen had gemaakt. Toch zei Krol dat hij de schuld niet op anderen wilde afschuiven. ‘De andere optie was de deur op slot doen.’

Stichting Vrienden van de Gaykrant

Deze stichting liet vorige week nog beslag leggen op twee huizen van Henk Krol. Aanleiding daarvoor is een subsidie van ruim 200.000 euro, die het ministerie van Onderwijs terugeist.

Het geld was bedoeld voor het opzetten van een website voor minderjarige homoseksuele jongeren. Het AD onthulde dat het subsidiegeld niet daarvoor was gebruikt, maar naar de bedrijven van Krol was gegaan. Krol zegt dat er geen sprake is van misbruik van subsidiegeld en zegt dat de beschuldigingen ‘complete onzin’ zijn.

Website 50Plus

Vorige week meldde actualiteitenrubriek EenVandaag dat Henk Krol subsidiegeld van de Stichting Vrienden van de Gaykrant naar de website van 50Plus heeft gesluisd. Dit wordt door Krol en 50Plus-voorzitter Jan Nagel stellig ontkend.

‘Dit is een grote campagne om 50Plus en Henk Krol te vloeren,’ zei Nagel in WNL-programma Vandaag de Dag. ‘Dat gaat niet gebeuren. Het is niet waar. 50Plus heeft al het geld voor de website zelf betaald.’

Oplagecijfers

Wat was nou de oplage van de Gay Krant? Over deze cijfers heeft Henk Krol gelogen, zei Marc Putman, de nieuwe aandeelhouder van de krant voor homo’s, vorige week tegen EenVandaag.

Krol zou tegen Putman hebben gezegd dat de oplage van het tijdschrift rond de 60.000 zou liggen, maar in werkelijkheid ging het om minder dan 4.000. Het 50Plus-Kamerlid zegt zich niet te herkennen in de gegeven cijfers.

Subsidie onderzoek

Krol is woensdag opnieuw in opspraak geraakt, wederom vanwege het oneigenlijk gebruik van subsidiegeld. Als hoofdredacteur van de Gay Krant ontving Krol 19.500 euro subsidie voor onderzoek dat nooit is uitgevoerd, meldt NRC Handelsblad.

Krol kreeg het bedrag in 2010 van het Stimuleringsfonds voor de Journalistiek om onderzoek te doen naar de marktpositie van zijn tijdschrift. Hij zou in totaal 39.000 euro krijgen, maar ging alvast aan de slag met een voorschot van 19.500 euro. Krol liet een factuur zien van een onderzoeksbureau, maar een half jaar later bleek dat het onderzoek nooit is uitgevoerd.

Het fonds vroeg om een financiële en inhoudelijke verantwoording, maar Krol kwam alleen een keer langs voor een PowerPoint-presentatie met wat conclusies.

Ingelogde abonnees van Elsevier Weekblad kunnen reageren.