Playwall

Uw mening is geld waard

31 mei 2018

Aankomende tijd zult u op Elsevier Weekblad af en toe artikelen tegenkomen waarvoor u op een nieuwe manier kunt betalen. Namelijk niet met geld, maar met uw mening. Elsevier Weekblad gaat hiervoor als eerste platform in Nederland een samenwerking aan met The Playwall. Een startup die kwaliteitsjournalistiek voorziet van een nieuw verdienmodel.

Data als ruilmiddel

Elsevier Weekblad wil haar lezers graag beter leren kennen. Bijvoorbeeld ter verbetering van het digitale platform of om artikelen meer te laten aansluiten op de doelgroep. Tegelijkertijd mag dit niet ten koste gaan van de privacy van online bezoekers. En daar gaat The Playwall bij helpen. Deze Amsterdamse startup werkt vanuit het ideaal dat gebruikers de macht terugkrijgen over hun online privacy. Dit doet het bedrijf door persoonlijke data anoniem te verzamelen en in te zetten als ruilmiddel.

Hoe werkt het voor mij?

Naast de standaard betaaloptie van Elsevier Weekblad krijgt u de komende periode bij sommige artikelen ook de mogelijkheid te betalen met vijf vragen. U hoeft hiervoor niet in te loggen of uw gegevens achter te laten en bent binnen een halve minuut klaar met invullen van de vragen. Hierna krijgt u direct toegang tot een artikel dat normaalgesproken alleen voor abonnees zichtbaar is.

Op deze manier krijgt u toegang tot de content die u graag wilt lezen en ontvangt Elsevier Weekblad, op geheel transparante wijze, waardevolle informatie over de doelgroep. Geen enkel journalistiek product is gratis. Maar we kunnen de toegang ertoe wel makkelijker en leuker maken. Wilt u geen gebruik maken van The Playwall? Dan kunt u simpelweg betalen met geld, zoals u gewend bent dat te doen.

Uw privacy

De werkwijze van The Playwall valt volledig binnen de kaders van de Algemene verordening gegevensbescherming (AVG). De data die verzameld worden aan de hand van de korte enquêtes zullen nooit te herleiden zijn naar u als persoon. Van iedere gebruiker die een Playwall invult, worden namelijk alleen de antwoorden, browser en device opgeslagen. The Playwall verzamelt geen IP-adressen en maakt geen gebruik van cookies. Ook worden er geen tools gebruikt om uw geslacht, leeftijd en woonplaats te bepalen. De vragen worden opgesteld door Elsevier Weekblad. Ook de verzamelde antwoorden zijn eigendom van het mediaplatform.

Innovatie

The Playwall hoopt met dit concept bij te dragen aan het verbeteren van de journalistiek. Nieuwsorganisaties kunnen met deze tool namelijk voor het eerst zelf rechtstreeks communiceren met gebruikers. De startup wil media tegelijkertijd meer bewust maken zorgvuldig om te gaan met persoonsgegevens. Door data in te zetten als ruilmiddel, ontstaat meer besef van de waarde van persoonlijke informatie.

Voor meer informatie over de werkwijze en visie van deze startup kunt u de website bekijken.