Amerika

Miljoenen Amerikanen zagen Russische advertenties

Door Fleur Verbeek - 03 oktober 2017

Ruim tien miljoen Amerikanen hebben Russische advertenties onder ogen gehad die de presidentsverkiezingen in Amerika probeerden te beïnvloeden. Dit gebeurde via Facebook.

De advertenties zouden zijn verspreid in de maanden voorafgaand aan en na de verkiezingen in november vorig jaar, meldt persbureau Reuters.

Volgens Facebook gaat het om zo’n drieduizend verschillende advertenties. Iets meer dan de helft zou zijn bekeken na de verkiezingen en een kwart zou het publiek zelfs nooit hebben bereikt. Er zou 100.000 dollar aan de berichten zijn uitgegeven. Moskou ontkent betrokkenheid.

Strenger controleren

Facebook geeft aan strenger te gaan controleren op advertenties met een politieke inhoud. Hiervoor worden duizend nieuwe werknemers aangenomen. Facebook sluit de vondst van nieuwe advertenties niet uit.

Het bedrijf werkt samen met Google en Twitter in het onderzoek naar Russische inmenging in de  verkiezingen van november vorig jaar.

CIA

De Amerikaanse inlichtingendienst CIA meldde al eerder dat Rusland zich bemoeide met de Amerikaanse presidentsverkiezingen, om zo Donald Trump aan de zege te helpen. In juli van dit jaar kwam de zoon van Trump, Donald Jr., nog onder vuur te liggen nadat bekend was geworden dat hij een ontmoeting zou hebben gehad met een Russische advocaat die hem belastende informatie over de Democratische kandidaat Hillary Clinton voorlegde.

Er lopen diverse onderzoeken naar zowel de Russische hacks bij de verkiezingen als de vermeende relatie tussen het team van Trump en de Russische president Vladimir Poetin. Trumps veiligheidsadviseur Michael Flynn moest na amper een maand ontslag nemen toen bleek dat hij vicepresident Mike Pence onjuist had geïnformeerd over zijn eerdere contacten met Russische functionarissen in campagnetijd.

Wilt u wekelijks het laatste nieuws over Amerika ontvangen? Meld u dan aan voor onze nieuwsbrief van American Dreamers!

Ingelogde abonnees van Elsevier Weekblad kunnen reageren.