#American Dreamers

Boodschappen doen voor – bijna – niets

Door Didi Thissen - 03 november 2017

In de Verenigde Staten zijn mensen – zoals overal – fan van zo min mogelijk betalen voor zoveel mogelijk producten. Maar in Amerika gaat dit, als wat betreft de dagelijkse boodschappen, nog een stap verder dan in Nederland.

In Nederland zijn er vaak acties in supermarkten waarbij je iets gratis mag meenemen, of in ieder geval flinke korting krijgt. Het is wel in de meeste gevallen zo dat korting op korting niet mogelijk is.

In Amerika daarentegen zijn er veel minder voorwaarden wat betreft het gebruiken van kortingsbonnen en vooral het combineren hiervan. Het is in veel supermarkten gewoon mogelijk om verschillende kortingsbonnen met elkaar te combineren, waardoor de prijzen drastisch omlaag gaan. Ook hebben ze in Amerikaanse supermarkten soms zogeheten ‘matching coupons‘: kortingsbonnen die je in de ene supermarkt krijgt, en ook in een andere kunt verzilveren. Lastig voor te stellen bij de Jumbo en Albert Heijn.

De voordelen zijn soms zo groot, dat sommige Amerikanen enorm fanatiek zijn geworden in het verzamelen van kortingsbonnen. Het verzamelen van deze coupons kan online, maar vooral ook in verschillende tijdschriften en kranten.

Televisiezender TLC, die ook in Nederland wordt uitgezonden, heeft zelfs een programma bedacht rond dit fenomeen: Extreme Couponing wordt sinds 29 december 2010 uitgezonden en volgt gezinnen waarin het verzamelen van kortingsbonnen en het uitgeven van zo min mogelijk geld aan boodschappen centraal staat.

In het programma komen de extreemste gevallen van extreme couponing voorbij. Zo volgt het programma een vrouw die boodschappen met een waarde van 586,75 dollar in haar winkelwagen heeft liggen. Na het scannen van haar stapel kortingsbonnen hoeft ze slechts 30,72 dollar af te rekenen bij de kassa.

Dergelijke extreme voorbeelden zie je zo vaak voorbijkomen in het programma dat er overigens ook wordt gespeculeerd dat in het programma soms extra kortingen worden gegeven.

Voor Amerikanen die extreme couponing als hobby – of verslaving – hebben, is het wel een tijdrovende bezigheid. Gezinnen hebben bovendien soms hele kamers leeggemaakt om als opslag te gebruiken voor hun goedkope of gratis boodschappen, waarvan ze de helft misschien niet eens nodig hebben.

Wilt u wekelijks het laatste nieuws over Amerika ontvangen? Meld u dan aan voor onze nieuwsbrief van American Dreamers!

Ingelogde abonnees van Elsevier Weekblad kunnen reageren.