#American Dreamers

Late night shows: een groot succes voor adverteerders

Door Marijn Lazeroms - 17 november 2017

Satirisch het nieuws van de dag analyseren en presteren: de Amerikaanse late night talkshow is een toneelstuk met de presentator doorgaans als enige vaste acteur. Niet alleen de Amerikaanse kijker geniet van de late night show, ook de adverteerder maakt dankbaar gebruik van de populariteit van deze televisieshows door stiekem zijn producten in beeld te brengen.

De late night talkshow is al jaren een begrip en een van de grootste successen op de Amerikaanse televisie. De late night shows worden doorgaans tussen 23.30 uur en 00.30 uur uitgezonden. The Tonight Show van Jimmy Fallon heeft per aflevering gemiddeld 2,6 miljoen kijkers. Dat lijkt niet veel, als je bedenkt dat er meer dan 300 miljoen Amerikanen zijn. Toch blijken deze shows erg waardevol te zijn voor adverteerders, waardoor de prijzen voor reclamespots de pan uit rijzen. Gemiddeld kost een spotje in The Tonight Show 48.750 dollar, wat omgerekend bijna 42.000 euro is. Deze hoge bedragen komen doordat 77 procent van de kijkers bestaat uit volwassenen van 18 tot 49 jaar oud, en dat is een erg aantrekkelijke doelgroep voor adverteerders.

‘Taco Bell is geweldig’

Een van de nadelen van reclameblokken is dat de kijker sneller geneigd is om te zappen. Daarop hebben adverteerders gereageerd door hun producten zichtbaar of minder zichtbaar in beeld te brengen. Adverteerders kiezen steeds vaker voor zogeheten product placement, wat ook wel sluikreclame wordt genoemd. Goede product placement is relevant voor het programma en biedt de ontvanger waarde. Als product placement op een juiste wijze wordt uitgevoerd, is het nauwelijks merkbaar. Een goede match tussen het product en het programma en de geloofwaardigheid is essentieel.

In The Tonight Show werd er bijvoorbeeld gebruikgemaakt van de nieuwste LG-monitor, terwijl in de Late Show Stephen Colbert subtiele hints gaf over hoe geweldig fastfoodketen Taco Bell is.

Een voordeel voor adverteerders is dat tv-shows ook worden uitgezonden op andere platformen, die ze zo ook bereiken. De YouTube-pagina van The Tonight Show met Jimmy Fallon telt ruim 14 miljoen abonnees, wat volgens socialblade.com maandelijks een bedrag tussen de 42.100 en 632.000 dollar oplevert. Dit is voor kijkers in Nederland overigens ook de gemakkelijkste manier om deze show te kijken.

Late night shows kunnen op die manier veel van hun kosten dekken, maar een show kan ook te vol raken met producten, en dan spreken Amerikanen van een sell out. Een sell out houdt in dat de essentie van de show vervaagt en de nadruk te veel ligt op product placement. 

Kijkcijfer-battle

Het is elk jaar een groot gevecht tussen de grote Amerikaanse televisienetwerken: welke show trekt de meeste kijkers? In 2016 kwam The Tonight Show met Jimmy Fallon als winnaar uit de bus, maar dit jaar staat de show op de derde plek achter de Late Show met Stephen Colbert en Jimmy Kimmel Live.

De populairste late night shows van 2017 zijn:

  1. Jimmy Kimmel Live
  2.  Late show met Stephen Colbert
  3. The Tonight Show met Jimmy Fallon
  4. Conan
  5. Watch What Happens Live
  6. Late Late show met James Cordon
  7. Full Frontal met Samantha Bee
  8. Last Week Tonight met John Oliver
  9. Late Night met Seth Meyers
  10. The Daily Show met Trevor Noah

Wilt u wekelijks het laatste nieuws over Amerika ontvangen? Meld u dan aan voor onze nieuwsbrief van American Dreamers!

Ingelogde abonnees van Elsevier Weekblad kunnen reageren.