#American Dreamers

Robert Redford: ‘Misschien stap ik eruit’

Door Diederik van Hoogstraten - 13 november 2018

In zijn laatste rol is de gevierde acteur een verleidelijke dief die voor de lol banken berooft. ‘Het voelt als het juiste moment om eruit te stappen.’

Robert Redford ziet eruit als een oude, gegroefde levensgenieter. Nu ja, oud. De acteur is wel 82, maar in zijn zwarte T-shirt en gebleekte jeans, met zijn rossige haar en verleidelijke grijns blijft hij de acteur die vrouwenharten op hol doet slaan, de charmeur uit The Sting en Butch Cassidy and the Sundance Kid.

AmericanDreamersMeld je hier gratis aan voor de Amerika Update, de wekelijkse nieuwsbrief met de laatste ontwikkelingen over de Verenigde Staten. Elke vrijdag in je mailbox.

En die tijdloze who cares-houding heeft hij ook in zijn nieuwe film, The Old man and the Gun. Als Forrest Tucker is hij een dief die voor de lol banken berooft en keer op keer uit de gevangenis weet te ontsnappen. Een waargebeurd verhaal, zegt Redford hoofdschuddend tijdens een persontmoeting in Los Angeles.

‘We leven in donkere tijden’

‘Prachtig, toch? Ik wilde dat de laatste film waarin ik acteer een opbeurend verhaal zou zijn. In politiek en cultureel opzicht leven we in donkere tijden,’ zegt Redford, die bekendstaat als pleitbezorger van de progressieve agenda in de Verenigde Staten. ‘Treurig, deprimerend. Het publiek is de loser. Dus ik dacht: waarom niet iets dat opvrolijkt?’

Hoorden we dat goed? Zijn laatste film? ‘Nu ja, misschien,’ sust hij. ‘Ik doe dit al sinds mijn 21ste. Het voelt als het juiste moment om eruit te stappen als acteur.’

‘Het verhaal moet altijd voorop staan’

Redford produceert en regisseert ook al decennialang films. Hij zette het beroemde Sundance Filmfestival op, in de bergen van de westelijke staat Utah. Dat alles blijft hij ook doen, bezweert hij. ‘En even voor de zekerheid: ik zeg niet dat het de laatste keer is, alleen dat het de laatste keer kán zijn.’

The Old Man and the Gun is zowel ingenieus als eenvoudig. Crimineel wordt gezocht door detective John Hunt (een voortreffelijke rol van Casey Affleck). Leuke vrouw (de altijd goede Sissy Spacek) valt voor hem. Het wapen dat crimineel Tucker gebruikt is nooit geladen, speelt alleen een symbolische rol. Als een soort Robin Hood zonder goede zaak betovert hij het publiek dat via de media met hem meekijkt.

Inside Hollywood Diederik van Hoogstraten (1969) is lid van de Hollywood Foreign Press Association in Hollywood en stemt voor de Golden Globes. Hij bespreekt op deze plek elke week nieuwe films en series.

‘Ik heb altijd gevonden dat het verhaal voorop moet staan,’ zegt Redford. ‘De jongere markt’ wil steeds meer special effects, maar de acteur moet daar weinig van hebben. ‘Het verhaal is zo belangrijk. Denk maar aan je kindertijd. Er is geen mooiere uitdrukking dan “er was eens…”, als ouders een kind willen kalmeren? Vertel een verhaal.’ Daarom ging hij in zee met David Lowery, die het scenario schreef en de regie op zich nam. ‘Dit is een bizar en waargebeurd verhaal. Deze vent had er duidelijk plezier in. Het is op een vreemde manier een opbeurend relaas.’

‘Ik leef in het moment’

Redford heeft generaties filmliefhebbers vermaakt met gedenkwaardige rollen. Barefoot in the Park van Neil Simon, een van zijn vele films met Jane Fonda. All the President’s Men, met Dustin Hoffman. Out of Africa met Meryl Streep. Recent zijn er ook mindere rollen geweest: A Walk in the Woods noch Our Souls at Night (opnieuw met Fonda) kon kijkers en recensenten bekoren. Als regisseur maakte hij meesterwerk Ordinary People en recent de degelijke thriller The Company You Keep.

‘Ik stop echt niet,’ benadrukt Redford, die meermaals zegt dat hij ‘in het moment’ leeft, niet bezig is met de toekomst en zeker niet met de dood. Zoals veel collega’s op leeftijd dénkt hij niet aan zijn pensioen; Fonda (80) beleeft een soort comeback als actrice in de grootmoederrol, grootheden als Dustin Hoffman en Robert De Niro blijven ‘ja’ zeggen tegen scenario’s die ze aanspreken. Als een ware Amerikaan vindt Redford dat het, zo in het negende decennium van zijn bestaan, tijd is voor een nieuwe richting. ‘Niet stoppen. Maar het is tijd voor iets anders.’

The Old Man the Gun van regisseur Richard Lowery is nu te zien in de bioscoop.

Ingelogde abonnees van Elsevier Weekblad kunnen reageren.