motorrijtuigenbelasting

Absurde belastingzaken – Nu toch maar een verbodsbordje?

Door Richard van Boven - 21 juni 2018

Een autohandelaar moet opeens duizenden euro’s motorrijtuigenbelasting (MRB) betalen voor drie auto’s die op zijn eigen terrein staan. Zelfs over de periode dat hij nog geen eigenaar was van de auto’s.

Meld u hier gratis aan voor de Elsevier Weekblad Belasting Update, de wekelijkse nieuwsbrief met het laatste fiscale nieuws, analyses, achtergronden en commentaren. Elke vrijdag in uw postvak.

De autohandelaar is vanaf 30 december 2016 kentekenhouder van drie Volkswagens, twee Passats en een Golf. Hij heeft niet genoeg ruimte voor zijn bedrijfsvoorraad en parkeert de auto’s daarom op een terrein dat hij van een buurbedrijf huurt.

Op 17 januari 2017 krijgt hij voor de drie Volkswagens naheffingsaanslagen MRB met boetes opgelegd. De auto’s zijn niet voorzien van kentekenplaten en staan volgens de inspecteur op de openbare weg. Hij moet ruim 2.500 euro betalen over de periode 18 januari 2016 tot en met 17 januari 2017, terwijl de auto’s pas achttien dagen op zijn naam staan.

Gebruik van de openbare weg zonder kentekenplaten

Een autohandelaar kan zijn auto’s op grond van de bedrijfsvoorraadregeling zonder kentekenplaten op eigen terrein parkeren, maar niet op de openbare weg. Het maakt hierbij in principe niet uit of hij het terrein huurt van iemand anders, bijvoorbeeld de gemeente of een ander bedrijf.

De autohandelaar gaat er dan ook vanuit dat er voor het gehuurde terrein een vrijstelling van wegenbelasting geldt. Hij vecht de naheffingsaanslagen en de boetes aan bij Rechtbank Noord-Nederland.

Maar de rechtbank oordeelt dat de auto’s wel degelijk op de openbare weg stonden en handhaaft de opgelegde naheffingen. Op de zitting ziet de belastinginspecteur wel af van de boetes, waardoor het te betalen bedrag halveert. De autohandelaar heeft dus in elk geval niet voor niets geprocedeerd.

Verboden toegang

De aanslagen blijven in stand omdat het gehuurde terrein voor iedereen vrij toegankelijk was. Er stonden geen hekken of slagbomen om te voorkomen dat er iemand zonder toestemming zou parkeren. Als de autohandelaar een simpel verbodsbordje had neergezet, was hij wél aan de naheffingsaanslagen ontkomen.

Uit foto’s blijkt dat er nu borden staan met ‘Verboden toegang art. 461 wetboek van strafrecht’. Voor de opgelegde aanslagen heeft dit geen gevolgen omdat de controlerend ambtenaar foto’s heeft gemaakt van de eerdere situatie. De verbodsborden voorkomen slechts toekomstige naheffingsaanslagen.

Wegenbelasting verschuldigd over een heel jaar

Het maakt voor de aanslagen niet uit hoelang de Volkswagens al tot de bedrijfsvoorraad van de handelaar behoorden, in dit geval slechts achttien dagen. De wegenbelasting wordt geheven omdat hij zich niet heeft gehouden aan de voorwaarden van de bedrijfsvoorraadregeling.

Door het overtreden van de voorwaarden van de bedrijfsvoorraadregeling gelden er verscheidene ficties. Voor het opleggen van de aanslagen wordt aangenomen dat er met minstens drie auto’s gebruik is gemaakt van de openbare weg. Welke auto’s dit precies waren, is niet van belang. Bovendien worden de aanslagen standaard berekend alsof er een jaar gebruik is gemaakt van de openbare weg.

Ingelogde abonnees van Elsevier Weekblad kunnen reageren.