#Brexit

Hoe de Britse pers het Brexit-referendum beïnvloedt

Door Bauke Schram - 21 juni 2016

De meeste kranten in Groot-Brittannië, die een grote rol spelen in de Britse politiek, hebben hun zegje gedaan over het EU-referendum dat op donderdag wordt gehouden. Vaak met een enorme ‘editorial’ komen de kranten uit voor of tegen een ‘Brexit’

The Sun, de grootste Britse krant, spoorde zijn lezers op 13 juni al aan te stemmen voor een Brits vertrek uit de EU. De voorpagina, met als kop ‘BeLeave in Britain’, was een klap in het gezicht voor het ‘Remain’ kamp. De bladen zijn over het algemeen sterk verdeeld over het EU-referendum.

2016-06-19 09:03:18 epa05377122 A handout image from the British Broadcasting Corporation (BBC) shows British Labour Leader Jeremy Corbyn being interviewed by Andrew Marr (not pictured) as he appears on the Andrew Marr show at BBC Studios, Central London, Britain, 19 June 2016. Britons will vote on whether to remain in or leave the EU in a referendum on 23 June 2016. EPA/JEFF OVERS / BBC / HANDOUT HANDOUT EDITORIAL USE ONLY/NO SALESJeremy Corbyn, de socialistische leider van de Labour-party, liet tijdens een TV-debat zijn stiekeme afschuw voor de EU doorschemeren. Toch spoorde hij de Britten aan voor ‘remain’ te stemmen en haalde hij uit naar de ‘racistische’ Ukip: ‘Zij zijn de bedreiging, niet migranten.’

Een groot deel van de Britse kranten valt onder het bedrijf van Rupert Murdoch, de mediatycoon uit Australië. The Sun met zijn zusterpublicaties en The Times (met The Sunday Times) zijn allebei van News UK, deel van Murdochs ‘media-imperium’. De conservatieve zakenman staat bekend om zijn banden met de Conservatieve partij in Groot-Brittannië (die grotendeels voor een ‘remain’-stem pleit), maar heeft zelf aangegeven niet gecharmeerd te zijn van Brussel.

Sinds de Leveson Inquiry in 2012, waarin alle ‘mankementen en slinkse acties’ van de pers werden blootgelegd, zijn de Britten zeer sceptisch richting de kranten. Toch hebben de dagbladen, met een nog steeds forse oplage, veel invloed op het politieke landschap. Wat is het standpunt van de verschillende kranten, en hoe wordt dat aangegeven?

Leave:

The Sun kwam als eerst naar voren met de ‘BeLeave in Britain’-kop. Een verrassing was het niet: de krant uit zich al jarenlang erg kritisch over de EU.

The Express liet in 2015 zijn onvrede al blijken met de status quo: een dag voor de verkiezing publiceerde de krant een voorpagina geschreven door… Nigel Farage. Ook tijdens de referendumcampagne pleit de krant voor een Brexit.

The Telegraph staat ook bekend als de ‘Torygraph’. De anti-EU-opinie van de conservatieve krant was al langer bekend maar de broadsheet is genuanceerder dan de pro-Brexit-tabloids, die lezers met schreeuwende koppen waarschuwen voor de ‘Europese superstaat’.

The Spectator, het meest populaire conservatieve nieuwstijdschrift, pleitte ook voor een Brexit.

De redactie van de wekelijkse tabloid Mail on Sunday spoorde lezers aan te blijven, terwijl zusterpublicatie Daily Mail (met een van de meest populaire nieuwswebsites wereldwijd) een ‘Leave’-stemadvies geeft.
Hetzelfde geldt voor The Times: het dagblad denkt dat de Britten beter in de EU kunnen blijven, terwijl The Sunday Times juist voor een Brexit uitkwam.

Remain:

Ook in Europa werd de voorpagina van meerdere publicaties gevuld met een stemadvies voor de Britse kiezer:naamloos-3 (1)

Naast de Mail on Sunday en The Times heeft The Guardian, de grootste linkse krant, lezers geadviseerd voor ‘remain’ te stemmen. Wel heeft het dagblad columns gepubliceerd waarin zowel voor als tegen een Brexit wordt betoogd.

The Financial Times, een van de grootste internationale kranten die in Groot-Brittannië wordt geproduceerd, pleit ook tegen een Brexit. De FT-lezer lijkt op het publiek van The Telegraph, maar is een stuk meer internationaal gefocust.

The Economist en The New Statesman, twee van de grootste nieuwstijdschriften, gaven allebei een ‘remain’-advies aan.

The Independent, een linkse krant die bekend stond om zijn sterke voorpagina’s, wordt sinds maart 2016 niet meer gepubliceerd. De websites van de krant en de i, het goedkope zusterblad, hebben de afgelopen jaren steevast vooral pro-EU-stukken gepubliceerd.

Ingelogde abonnees van Elsevier Weekblad kunnen reageren.