buitenland

China blaast eeuwenoude Zijderoute nieuw leven in

10 april 2017

Maandag vertrekt de eerste goederentrein uit het Verenigd Koninkrijk naar China. De trein zal zo’n achttien dagen onderweg zijn, 12.000 kilometer afleggen en zeven landen doorkruisen.

De reis begint in het Verenigd Koninkrijk en voert dan via België, Duitsland, Polen, Wit-Rusland, Rusland en Kazachstan naar de Oost-Chinese stad Yiwu. De eerste trein vervoert onder meer vitamines, frisdrank en alcoholische dranken. In januari arriveerde de eerste trein uit China in het Verenigd Koninkrijk. Deze vervoerde vooral sokken, tassen en portemonnees bestemd voor toeristenwinkels in Londen.

Nieuwe transportmogelijkheden

One Belt, One Road – oftewel de Zijderoute – is een grootschalig transportnetwerk van de Chinese overheid dat China met de rest van Eurazië moet verbinden. Transport per trein biedt voordelen. Zo is een trein sneller dan een vrachtschip en goedkoper dan een vliegtuig. Vooral de voedingsmiddelenindustrie zou van deze nieuwe transportmogelijkheden profiteren.

In 2011 reden er nog maar zes goederentreinen van China naar Europa, in 2016 waren dat er al 6.000. De treinen blijven op de terugweg vaak leeg, daarom zoeken de Chinezen naar mogelijkheden om de treinen van Europa naar China beter te benutten.

Marco Polo

De oorspronkelijke Zijderoute was eeuwenlang de belangrijkste handelsroute tussen Europa en Azië. Voor diverse beschavingen – zoals het Romeinse Rijk, de Byzantijnen, islamitische heersers en de Mongolen – was de Zijderoute van vitaal belang.

De Italiaan Marco Polo was een van de eerste Europeanen die de Zijderoute aflegde naar China en zijn bevindingen uitgebreid beschreef. Door het uiteenvallen van het Mongoolse Rijk en de daaropvolgende instabiliteit raakte de Zijderoute in verval. Hierop besloten verscheidene Europese mogendheden nieuwe routes naar Azië te zoeken, wat het koloniale tijdperk inluidde.

De hedendaagse Zijderoute breidt snel uit. In februari reed de eerste trein van China naar de Iraanse hoofdstad Teheran. Per vrachtschip zou de reis 45 dagen duren, per trein is dit veertien dagen. Ook heeft China ruim 48 miljard euro in infrastructuurprojecten in Pakistan geïnvesteerd.

Ingelogde abonnees van Elsevier Weekblad kunnen reageren.