Frankrijk

Staking spoorwegen: Macron wil de volgende privileges schrappen

Door Berend Sommer - 19 april 2018

De afgelopen week werd Frankrijk geteisterd door stakingen van het personeel op de spoorwegen. De Franse president Emmanuel Macron wil het sociale stelsel grondig hervormen, maar dat gaat ten koste van tienduizenden ambtenaren, die hun privileges zien verdampen. Wat houden die voorrechten in?

De Franse regering ligt overhoop met de Société Nationale des Chemins de fer Français (SNCF), de Franse spoorwegen. Vandaag waren er 15.000 demonstranten op de been in Parijs. In 130 andere steden werd ook geprotesteerd. Wat staat er op het spel?

Het statuut voor spoorbeambten (statut des cheminots) moet op de schop, vindt de regering. De wetgeving voor spoorpersoneel dateert uit 1920, toen het nog van belang was om het technisch geschoolde personeel, binnenboord te houden. Dat gebeurde onder meer met een pensioen van de spoorwegen en betaalde vrije dagen. Die tegemoetkoming is mede gebaseerd op het feit dat werken aan de spoorwegen zwaar en vervelend is, en dat de sporen 24 uur per dag onderhouden moeten worden.

Baan voor het leven een bovengemiddeld salaris

De SNCF heeft momenteel 260.000 mensen in dienst, meldt Le Figaro, daarvan valt ongeveer de helft onder het statuut voor spoorbeambten. De medewerkers die onder dit statuut vallen, hebben een baan voor het leven, als ze eenmaal de proeftijd hebben doorlopen. Volgens de Franse krant Le Monde verdienen ambtenaren van de spoorwegen gemiddeld 3.100 euro bruto per maand, iets meer dan het gemiddelde inkomen in Frankrijk, dat 2.900 euro bruto per maand bedraagt.

Meer over de riante voordelen voor Frans treinpersoneel
Eveline Bijlsma in Parijs: Strooien met treinkaartjes

Pensioen en gratis reizen

De conducteurs van de SCNF mochten tot 2016 op hun vijftigste met pensioen, ambtenaren van de spoorwegen, die niet voor hun werk hoefden te reizen, op hun 55ste. Dat wordt geleidelijk verhoogd naar 52 voor conducteurs in 2024. Voor bureau-ambtenaren is de pensioenleeftijd dan 57.

Medewerkers in de sector hoeven geen geld te betalen om te reizen, en ook de naaste familie krijgt een korting van 90 procent op trein- en metrokaartjes. Ook schoonouders en grootouders krijgen een voordeel: vier gratis treinkaartjes per jaar. Ook kunnen medewerkers van de SNCF voor een vriendelijke prijs overnachten in de buurt van stations, in gebouwen die door de SNCF worden beheerd.

De vakbonden zien deze voordelen als een manier om te compenseren voor de afwijkende diensttijden, en werktijden onder feestdagen).

Ingelogde abonnees van Elsevier Weekblad kunnen reageren.