buitenland

Nabestaanden MH17: Oekraïne mede-schuldig aan crash

Door Servaas van der Laan - 21 september 2014

De nabestaanden van drie Duitse slachtoffers van vlucht MH17 willen Oekraïne voor het Europese Hof voor de rechten van de Mens slepen vanwege doodslag door nalatigheid. Volgens de nabestaanden draagt Oekraïne verantwoordelijkheid voor het openstellen van luchtruim boven oorlogsgebied.

Voor advocaat en professor luchtvaartrecht Elmar Giemulla is het duidelijk: Oekraïne draagt mede-schuld aan de crash van Malaysia Airlines Boeing 777 vlucht MH17.

Verantwoordelijkheid

De Duitse advocaat, die de families van drie Duitse slachtoffers vertegenwoordigt, legt in Bild uit dat Oekraïne de verantwoordelijkheid om een veilig luchtruim te garanderen in ieder geval niet is nagekomen.

‘We weten op dit moment nog niet welke rol Rusland heeft gespeeld, maar het staat in ieder geval vast dat Oekraïne de verantwoordelijkheid om de veiligheid van het eigen luchtruim zeker te stellen, niet is nagekomen. Volgens internationaal recht is iedere staat verantwoordelijk voor het luchtruim boven het eigen territorium indien het dit openstelt voor internationaal luchtverkeer,’ zegt Giemulla.

Arbitrair

Als deze veiligheid niet kan worden gegarandeerd, dan moet het luchtruim worden gesloten, vindt Giemulla. Dit deed Oekraïne slechts ten dele. Op het moment van de crash was het deel waar MH17 doorheen vloog, gesloten tot 32.000 voet. Dit is een arbitraire grens aangezien een standaard Buk-raket al doelen op 82.000 voet kunnen raken.

Elsevier schreef eerder dat de Oekraïense autoriteiten drie hoofdredenen hadden om het luchtruim boven oorlogsgebied open te houden voor internationaal luchtverkeer.

Geld

In de eerste plaats gaat het om geld. Elk passerend vliegtuig betaalt een tarief van een paar duizend euro voor de luchtverkeersleiding. Kiev, dat al met geldproblemen kampte, voelde er weinig voor om de geldstroom uit het vliegverkeer nog verder te beperken.

Dan is er een geopolitieke reden. Door het luchtruim boven Donetsk uit handen te geven, bevestigde Kiev dat het ook geen controle meer heeft over het gebied eronder. Dat is eerder al met de Krim gebeurd.

De derde reden is van militaire aard. Als er geen passagiersvliegtuigen meer in een gebied vliegen, weten de rebellen dat alles wat passeert militair is. Ze kunnen dan zonder aarzelen alles uit de lucht knallen. Kiev wilde de separatisten dat strategisch voordeel niet geven.

Buk-systeem

Sinds 14 juli wisten de Oekraïense diensten dat de rebellen over Buk-raketsystemen beschikten die tot 24 kilometer hoogte kunnen komen.

Toch werd het luchtruim maar tot een hoogte van amper 10 kilometer gesloten. De gevolgen van deze beslissing zijn bekend. Het land zal zich voor deze beslissing moeten gaan verantwoorden bij het Europese Hof voor de Rechten van de Mens.

Ingelogde abonnees van Elsevier Weekblad kunnen reageren.