buitenland

Media: waar is de ‘ebola-tsaar’, en meer over KLM

Door Tom Reijner - 28 oktober 2014

Ron Klain, die door Obama is aangesteld om de bestrijding van ebola te coördineren, is weinig zichtbaar. En meer over de malaise bij luchtvaartmaatschappij KLM. Dit is het mediaoverzicht van dinsdag 28 oktober:

* Waar is de pas benoemde ‘ebola-tsaar’ Ron Klain? En wat doet de Amerikaanse regering onder leiding van president Barack Obama precies om de verspreiding van het virus aan te pakken?

Klain is in elk geval weinig zichtbaar, schrijft New York Daily News. ‘Het is een lachertje,’ zegt dr. Robert Murphey, een hoogleraar met veel ervaring in Afrika, over de aanpak van ebola.

Volgens hem is het gebrek aan ‘zichtbaar leiderschap’ schrijnend en is het gedecentraliseerde beleid een grote chaos. Verschillende verslaggevers bestookten het Witte Huis tijdens een persconferentie met vragen: ‘Wat is er precies veranderd sinds Klain met zijn nieuwe baan is begonnen?’ Woordvoerder John Earnest antwoordde daarop dat de ‘ebola-tsaar’ de aanpak achter de schermen wel degelijk coördineert. De Amerikaanse autoriteiten en media maken zich de laatste tijd zorgen over het virus. Ebola zorgde de afgelopen tijd op steeds meer plekken voor nervositeit.

* Het kabinet is bezig met plannen om de groei van het aantal zzp’ers in te dammen, blijkt uit interne stukken die in handen zijn van Het Financieele Dagblad. Het aantal zzp’ers is sinds 2009 gestegen van 632.000 naar 800.000. Dat kost de schatkist geld: zelfstandigen betalen minder belasting, maar doen wel deels een beroep op de sociale zekerheid.

De ministeries van Sociale Zaken, Algemene Zaken, Financiën en Economische Zaken willen daarom dat de ondernemersfaciliteiten moeten worden afgebouwd. Vooral de zogenoemde zelfstandigenaftrek zit Den Haag dwars. Zzp’ers hoeven over de eerste 7.280 euro die ze verdienen geen belasting te betalen. Ook de startersaftrek moet op de schop. En de mkb-winstvrijstelling staat ter discussie.

* Doordat KLM in zwaar weer verkeert, verliezen naar verwachting duizenden mensen hun baan. Het AD schrijft vanochtend dat het zou gaan om 7.500 banen. De luchtvaartmaatschappij gaat werk uitbesteden waardoor duur KLM-personeel overbodig wordt.

Vakbondsvoorzitter van De Unie Reinier Castelein denkt dat de nieuwe president-directeur Pieter Elbers woensdag met een plan komt om te reorganiseren, om zo de schuld van het bedrijf te doen krimpen. Voor de ontslagen medewerkers moeten goedkopere externe werknemers worden ingezet.

‘Dat betekent dat er straks waarschijnlijk geen blauwe KLM tankwagens meer rondrijden, maar bijvoorbeeld een Shell-wagen,’ zegt Castelein. Woensdag worden ook de nieuwe kwartaalcijfers van het derde kwartaal bekend. Het is nu al duidelijk dat die zullen tegenvallen.

* Van de Britse journalist John Cantlie, die is ontvoerd door de terroristen van Islamitische Staat (IS), is opnieuw een video verschenen. Maar met een groot verschil: in de vijf voorgaande propagandafilmpjes zat hij in een oranje tenue aan een tafel, nu draagt hij zwart en staat hij buiten, schrijft The Telegraph.

De ontvoerde journalist claimt dat hij bij Kobani staat, met achter hem de Turks-Syrische grens. Ook zegt hij dat IS aan de winnende hand is in de Koerdische stad, terwijl andere berichten juist melden dat de Koerden het terreurleger steeds verder terugdringen.

* Als het aan Duitsland ligt, gaan niet alleen automobilisten tol betalen. Mensen die door het Duitse luchtruim vliegen, gaan namelijk ‘luchttol‘ betalen. Vliegtuigen moeten aan de Duitse luchtverkeersleiding een extra afdracht doen, zodat het pensioenfonds van de luchtverkeersleiding bij de oosterburen niet leeg raakt, schrijft De Telegraaf.

Voor Nederlandse vliegmaatschappijen betekent dit dat ze jaarlijks zo’n 20 miljoen euro meer kwijt zijn dan nu en dat moeten doorberekenen in de prijzen van tickets. De luchtvaartbranche noemt het plan ‘onacceptabel’.

Ingelogde abonnees van Elsevier Weekblad kunnen reageren.