buitenland

Erdogan haalt zich woede van seculiere ouders op de hals

Door Elif Isitman - 03 december 2014

Het bewind van president Recep Tayyip Erdogan zorgt voor een forse stijging van het islamitische onderwijs in Turkije. Ouders die geen religieus onderwijs willen voor hun kind zijn kwaad.

Bijna een miljoen Turkse leerlingen volgen het zogenaamde ‘imam hatip’– onderwijs. Dit is een religieus soort onderwijs waarbij jongens en meisjes van elkaar worden gescheiden.

De scholen besteden daarnaast 13 uur per week aan extra les over de islam. Hierbij krijgen scholieren onder meer lessen Arabisch, Koranstudies en les over het leven van de profeet Mohammed.

Toen Erdogan in 2002 aan de macht kwam, was het aantal leerlingen dat dit type onderwijs volgde de helft van wat het nu is. De Turkse oppositie ziet de opkomst van de scholen als de zoveelste manier waarop Erdogan de islam aan burgers probeert op te dringen.

‘Onderzoek’

‘Wanneer er een gebrek is aan religieuze cultuur en moreel onderwijs, wordt dat gat opgevuld door serieuze sociale problemen zoals drugsverslaving en racisme,’ zei Erdogan tijdens een symposium.

Het Turkse ministerie van Onderwijs heeft een zogenaamd onderzoek uitgevoerd naar de Turkse behoefte naar ‘imam hatip’-scholen en concludeerde dat er bij de bevolking een hoge behoefte naar is.

Bij het ‘onderzoek’ is echter selectief omgegaan met de ondervraagde regio’s: er zijn slechts drie van de 81 provincies onderzocht. De drie provincies in kwestie staan bekend als zeer conservatief en religieus.

Missie

Bij zijn missie om meer religieuze scholen te creëren, heeft Erdogan ook delen van openbare scholen opgeëist om ze als ‘imam hatip’-school te laten fungeren. Niet-religieuze ouders komen in opstand tegen deze ontwikkeling. Zij willen niet dat hun kinderen islamitisch onderwijs krijgen.

Het initiatief ‘Don’t Touch My School’ strijdt voor het behoud van het seculiere onderwijs. Een woordvoerder van het initiatief zei tegen persbureau Reuters over het ‘imam hatip’-systeem: ‘Dit systeem is niet gericht op jongeren met een toekomstgerichte en wetenschappelijke blik, maar op een jonge generatie van gehoorzaamheid.’

Secularisme

Het secularisme, de strikte scheiding van kerk en staat, werd in de jaren ’20 door Mustafa Kemal Ataturk in Turkije ingevoerd. Ataturk verbande de islam uit het publieke leven, verving het Arabische schrift door het westerse alfabet en riep op tot het dragen van westerse kleding. Religieuze middelbare scholen werden in 1997 afgeschaft door het seculiere leger dat een staatsgreep pleegde op de vorige islamitische overheid.

Later probeerde de seculiere overheid religieuze scholen te ondermijnen door de toelatingsexamens voor universiteiten aan te scherpen waardoor het moeilijker werd voor leerlingen van islamitische scholen om binnen te komen.

‘Dat waren pijnlijke tijden. Ik hoop dat we dat nooit meer mee hoeven te maken,’ zei Erdogan dinsdag bij de opening van een ‘imam hatip’ school.

Hij veranderde de universitaire toelatingseisen in 2011 zodat leerlingen van ‘imam hatip’-scholen weer makkelijk konden instromen. Ook werd het Turkse hoofddoekverbod op middelbare scholen vorig jaar opgeheven.

Columbus

Erdogan eiste een aantal weken ook de invoer van lesstof over de ‘islamitische Columbus’ op basisscholen.

Volgens de Turkse president zou namelijk niet Christoffel Columbus, maar een moslim Amerika hebben ontdekt.

Verder maakte hij zich kwaad dat Turkse studenten ‘wel weten wie Einstein is, maar niets weten van islamitische wetenschappers’, zo schreef de Turkse krant Hürriyet. Ook dit leidde tot vernieuwing van lesstof op Turkse scholen.

Ingelogde abonnees van Elsevier Weekblad kunnen reageren.