buitenland

Kuweit stelt wel heel speciale eisen aan buitenlanders op de weg

Door Judith Spiegel - 05 december 2014

Het wegennet van de oliestaat is een jungle en ook nog eens overvol. Om de veiligheid op de weg te vergroten, stelt de regering van Kuweit opmerkelijke eisen aan buitenlanders.

‘Het ongeluk is jouw schuld. Dat bord van tachtig is de minimumsnelheid,’ zegt de automobilist die net keihard op de auto voor zich inreed. Bestuurders in Kuweit stunten en whatsappen druk op de snelwegen. En terwijl rijden in een burqa – die veel zicht ontneemt – verboden is, gebeurt het toch. De wegen van Kuweit zijn een jungle.

Verkeersdoden

Die jungle is ook nog eens overvol: de wegen in het olierijke land zijn gebouwd voor 700.000 weggebruikers, maar het zijn er inmiddels al 1,6 miljoen.

Het aantal verkeersdoden in Kuweit is daardoor relatief gezien meer dan vier keer zo hoog als in Nederland. En dat op een wegennet van 7.000 kilometer, vergeleken met de 140.000 kilometer in Nederland. De overheid greep daarom in.

Diploma

Wie als buitenlander wil rijden in Kuweit, moet nu onder meer beschikken over een universitair diploma. En dan niet een kopietje, maar de originele bul, gelegaliseerd door het ministerie van Onderwijs, het ministerie van Buitenlandse Zaken én de Kuweitse ambassade in het thuisland. De bul moet daarna ook nog in het Arabisch worden vertaald.

Omdat academici veiliger rijden? Het gaat er vooral om dat de meeste buitenlanders op de wegen van Kuweit ongeschoolde arbeid verrichten. En die hebben geen diploma, zo redeneert de Kuweitse regering.

Fietsen

De maatregel helpt echter niet bepaald. Documenten worden vervalst, zaken worden ‘onder de tafel’ geregeld of mensen wagen het er gewoon op. Niet zo gek, voor wie naar zijn werk moet: er is geen behoorlijk openbaar vervoer en fietsen langs de snelweg bij temperaturen van 50 graden is geen optie.

Een keur aan opties zou helpen, zoals een betere mix van woon- en werkzones, of het verlagen van de hoge subsidies op benzine – 1 liter kost omgerekend zo’n 17 eurocent. Maar dat laatste lijkt politiek niet haalbaar: wie in Kuweit morrelt aan de benzineprijzen, kan net zo goed meteen aftreden.

Ingelogde abonnees van Elsevier Weekblad kunnen reageren.