buitenland

Toestel AirAsia vermoedelijk in zee gestort

Door Servaas van der Laan - 28 december 2014

Een toestel van de Maleisische luchtvaartmaatschappij AirAsia is sinds zondagochtend vroeg spoorloos. Autoriteiten vrezen dat de Airbus in de Javazee is gestort.

Om 6.16 uur lokale tijd (00.16 Nederlandse tijd) verloor een AirAsia Airbus A320-200 met vluchtnummer QZ-8501 contact met de luchtverkeersleiding in Jakarta.

Slecht weer

Het toestel was onderweg van Surabaya in Indonesië naar Singapore. Het vliegtuig kreeg halverwege te maken met slecht weer en vroeg permissie om naar links uit te wijken en op te stijgen naar 38.000 voet om zodoende een grote wolk te ontwijken.

Het toestel vloog op een hoogte van 32.000 voet, ongeveer 10 kilometer, toen de luchtverkeersleiding het radiocontact met de gezagvoerders verloor. Dit gebeurde op 120 zeemijlen, iets meer dan 222 kilometer, ten zuidoosten van het eiland Pulau Belitung.

162 personen vermist

Het Indonesische ministerie van Transport heeft de zogenoemde ‘load sheet’ en de passagierslijst op internet geplaatst. Uit de informatie blijkt dat er 155 passagiers (16 kinderen) aan boord van het toestel zaten plus 7 bemanningsleden. De meeste inzittenden (156) kwamen uit Indonesië, 3 uit Zuid-Korea, 1 uit Maleisië, 1 uit Singapore en 1 uit Frankrijk.

Reddingsdiensten zijn op zoek naar het vermiste toestel. De autoriteiten gaan ervan uit dat het in zee is gestort.

Airbus

Het vliegtuig in kwestie had 13.600 vluchten gemaakt en in totaal ruim 23.000 vluchturen op de teller staan.

De Airbus A320-200 werd in 2008 geleverd aan AirAsia en heeft plaats voor 180 passagiers. Airbus heeft in een verklaring laten weten mee te werken aan het onderzoek, dat onder meer door de Franse onderzoeksinstelling voor luchtveiligheid BEA zal worden uitgevoerd. Ook de Maleisische en Indonesische autoriteiten werken mee aan het onderzoek.

Opgeschort

Het is inmiddels donker geworden, dus de zoektocht naar het toestel is tijdelijk opgeschort. De reddingsdiensten zoeken maandagochtend (lokale tijd) verder.

Ingelogde abonnees van Elsevier Weekblad kunnen reageren.