buitenland

Komt IS binnenkort met een eigen ‘publieke omroep’?

Door Elif Isitman - 19 januari 2015

Terreurgroep Islamitische Staat (IS) gaat een online televisieomroep lanceren om meer propaganda te verspreiden en moslimjongeren te rekruteren voor de strijd in Syrië en Irak.

IS heeft al een aantal ‘media’ in handen. Naast het welbekende Al Hayat mediacentrum, dat doorgaans wordt gebruikt om de walgelijke onthoofdingsvideo’s van IS te verspreiden, heeft de groep ook de radiozender al-Bayan in de Iraakse stad Mosul, en een satellietzender genaamd Tawheed in Libië.

Propaganda

De nieuwe online tv-zender ‘The Islamic Caliphate Broadcast’ zou zowel programma’s maken voor huidige inwoners van het ‘kalifaat’ als voor moslims die zich mogelijk willen aansluiten bij IS. De zender zou 24 uur per dag propagandamateriaal van de terreurbeweging uitzenden, schrijft The Independent.

De tv-zender zou onder meer een serie uitzenden die is gemaakt door John Cantlie, de Britse journalist die in 2012 gevangen werd genomen door IS. Journalist Cantlie figureerde vaker in propagandamateriaal van IS: in november dook er een filmpje op van de Britse journalist waarin hij als ‘oorlogscorrespondent’ vanuit de steden Mosul en Kobani verslag doet.

Kalifaat

De terreurzender zou ook met een wekelijks programma ‘Time to recruit’ komen, dat erop gericht is jonge moslims te rekruteren voor de gewapende strijd in Syrië en Irak.

De lancering van de IS-omroep werd via sociale media accounts van bekende jihadisten aangekondigd, meldt de nieuwssite Vocativ. De links verwezen naar de site Khilafa Live (letterlijk vertaald: ‘kalifaat live’), die even later weer uit de lucht verdween. Er is vooralsnog weinig bekend over Khilafa Live. Het enige wat zeker is, is dat de domeinnaam voor de site via een Australisch bedrijf werd geregistreerd.

Online jihadisme-analist J.M Berger is sceptisch over de IS-televisiezender. Tegen The Washington Post zegt hij dat hij denkt dat de website van Khilafa Live is opgezet door een informele ‘fanboy’ van IS, aangezien de groep de lancering van de site niet officieel heeft aangekondigd of gepromoot.

Ingelogde abonnees van Elsevier Weekblad kunnen reageren.