buitenland

Kapitein Costa Concordia moet 16 jaar de cel in voor doodslag

Door Elif Isitman - 11 februari 2015

De kapitein van de Costa Concordia is schuldig bevonden aan doodslag. Francesco Schettino moet zestien jaar en een maand de cel in.

Dat heeft de rechtbank in Grosseto, Toscane woensdag besloten. Ook mag hij de vijf jaar daarna geen functie als kapitein bekleden. Schettino was zelf niet aanwezig toen het vonnis werd voorgelezen, schrijft The Independent. Hij gaat tegen de uitspraak in hoger beroep.

Schettino stond aan het roer van het cruiseschip de Costa Concordia, dat op 13 januari 2012 voor de Italiaanse kust de rotsen raakte, kapseisde en voor een deel zonk. Hierdoor kwamen 32 mensen om. Het schip lag nog een lange tijd voor de kust van het eilandje Giglio bij Toscane. Inmiddels is het wel geborgen.

Beter uitzicht

De Costa Concordia was 290 meter lang. Kapitein Schettino voer te dicht langs de rotsen van Giglio. Zijn eigen verklaring daarvoor was dat hij de opvarenden een beter uitzicht op het eiland wilde laten zien. Door de botsing stroomde zeewater in het schip, waardoor het langzaam begon te kapseizen.

Naar eigen zeggen ‘viel’ Schettino tijdens de ontruiming in een reddingsboot, nog voordat iedereen van boord was. Binnen de scheepvaart geldt dat het personeel wacht totdat elke opvarende van boord is, alvorens zelf een reddingsboot op te gaan. Achteraf bleek dat 32 de ramp niet hadden overleefd.

De Italiaanse officier van justitie had 26 jaar en 3 maanden cel geëist. De aanklachten waren schipbreuk, doodslag en het vroegtijdig verlaten van het schip. De advocaat van Schettino pleitte juist voor vrijspraak, omdat de dood van de 32 passagiers niet te wijten zou zijn aan zijn gedrag. Er waren in totaal 42 Nederlanders aan boord van het cruiseschip.

Tranen

In zijn laatste betoog voor de rechtbank verklaarde Schettino huilend dat hij werd ‘geofferd voor economische doeleinden. Op 13 januari 2012 is een klein deel van mij gestorven,’ aldus de kapitein. Een aantal uur voor de uitspraak, betoogde hij: ‘er zit een gehele organisatie achter de ramp, maar ik ben de enige die terechtstaat’. De tranen van Schettino mochten echter niet baten.

De stuurman van het schip en vier andere officieren troffen eerder een schikking: zij kregen tot twee jaar en tien maanden. Er loopt nog een aantal andere zaken rondom de scheepsramp. Zo wil de Toscaanse overheid een schadeclaim van 30 miljoen euro en het eilandje Giglio eist 190 miljoen van Costa Cruises, de rederij van het schip. De meeste schadeclaims van opvarenden zijn al afgehandeld, waaronder het merendeel van de claims van de Nederlandse opvarenden.

Ingelogde abonnees van Elsevier Weekblad kunnen reageren.