buitenland

Britse schoolmeisjes zitten in Raqqa, familie is kwaad

Door Elif Isitman - 09 maart 2015

De drie Britse schoolmeisjes die naar Syrië zijn gereisd om zich bij terreurbeweging Islamitische Staat (IS) te voegen, zitten in het IS-bolwerk Raqqa. De drie verlieten Groot-Brittannië zo’n drie weken geleden.

Bronnen melden maandag aan SkyNews dat de drie jonge vrouwen  uit het oosten van Londen inmiddels in het kalifaat zitten. Zou zouden via de Turkse plaats Kilis de grens met Syrië zijn overgestoken.

Stiekem

Shamima Begum (15), Kadiza Sultana (16) en Amira Abase (15) namen op 17 februari stiekem het vliegtuig van London Gatwick naar Istanbul. Britse autoriteiten vreesden toen al dat de drie op weg waren om zich aan te sluiten bij de terreurbeweging. Ze zouden zich nu ophouden in het huis van een andere Britse, met wie ze via Twitter contact hadden voordat ze vertrokken.

Het drietal zou zijn geronseld door de uit Glasgow afkomstige jihadbruid Aqsa Mahmood. Mahmood verwierf bekendheid met haar blog waarin ze Westerse aspirant-jihadbruiden wegwijs maakt binnen het ‘kalifaat’.

Vermoedelijk verblijven Begum, Sultana en Abase nu bij haar thuis. Een tweede scenario is dat ze bij een schoolvriendin zitten. Het meisje, dat in december naar Syrië vertrok, zat net als de drie meisjes op de school Bethnal Green Academy in oost Londen.

Brief

De familie van de drie meisjes zijn boos op de Britse politie. Toen bekend werd dat hun klasgenoot naar Syrië was vertrokken, kregen de leerlingen een brief van de politie waarin stond dat een van de leerlingen zich bij IS had gevoegd. De ouders hadden schijnbaar geen weet van de brief en verwijten het de politie nu dat ‘dit nooit was gebeurd’ als ze hadden geweten dat een leerling van die school al eerder naar Syrië vertrok.

Sir Bernard Hogan-Howe, een Britse politiecommissaris, heeft toegegeven dat ‘met de kennis van nu’ de brief naar de ouders had moeten worden gestuurd, in plaats van direct naar de leerlingen van de school.

Ingelogde abonnees van Elsevier Weekblad kunnen reageren.