buitenland

Had de Germanwings-crash zich ook in Amerika kunnen voordoen?

Door Elif Isitman - 26 maart 2015

Co-piloot Andreas Lubitz was alleen in de cockpit toen hij de fatale daling van de Airbus 320 van Germanwings inzette. In de Verenigde Staten bestaat de regel dat er altijd minstens twee personen in de cockpit aanwezig moeten zijn en een aantal Europese maatschappijen voert deze regel nu ook door.

Volgens luchtvaartexperts wordt deze regel gehanteerd om situaties als de crash met het Germanwings-vliegtuig te voorkomen, schrijft The Washington Post. De Airline Pilots Association, de Amerikaanse vereniging voor verkeersvliegers, meldt dat elke vliegmaatschappij in de Verenigde Staten de regel dat er zich nooit een situatie mag voordoen waar de piloot, of iemand anders, zich alleen in de cockpit bevindt.

Blokkeren

Wanneer de piloot de cockpit verlaat moet een ander persoon, bijvoorbeeld de purser, zijn plaats innemen. Ook moet dan het gangpad naar de cockpit worden geblokkeerd door een ander lid van het cabinepersoneel.

In Europa bestaat deze regel niet. Zo mogen piloten of co-piloten van bijvoorbeeld KLM ook alleen in de cockpit achterblijven, zoals ook co-piloot Andreas Lubitz van Germanwings deed. De achterblijvende piloot of co-piloot kan mensen die voor de deur staan de toegang weigeren, ook wanneer een bemanningslid de ontgrendelingscode kent.

De deur zit dan muurvast en is ook beschermd tegen bijvoorbeeld klein wapengeschut en explosieven. Dit is om te voorkomen dat bijvoorbeeld een terrorist een bemanningslid kan dwingen de deur te openen. Hiermee volgt KLM wel de internationale regels die zijn opgelegd na de aanslagen van 11 september. Ook Transavia en Lufthansa hanteren deze regel.

Labiele piloten

Na de gebeurtenissen van de afgelopen dagen hebben enkele Europese maatschappijen besloten de Amerikaanse regel over te nemen. De Noorse luchtvaartmaatschappij Norwegion en de Britse prijsvechter EasyJet hebben bijvoorbeeld de regel donderdag met onmiddellijke ingang ingevoerd.

KLM gaat nu onderzoeken of de eigen regels voor de bezetting van de cockpit moeten worden aangepast. Hiermee sluit het bedrijf zich aan bij concernpartner Air France, die eerder op donderdag ook liet weten dat de regels onder de loep worden genomen.

De regels die KLM op dit moment hanteert om te voorkomen dat labiele piloten een vliegtuig besturen zijn vooral gericht op screening van piloten. Nieuwe piloten worden volgens strenge eisen geselecteerd en worden jaarlijks onderworpen aan een medisch onderzoek, waarbij ook aandacht wordt besteed aan hun psychologische gesteldheid. Overigens was de co-piloot Andreas Lubitz met vlag en wimpel geslaagd voor de screeningsonderzoeken.

Ingelogde abonnees van Elsevier Weekblad kunnen reageren.