buitenland

In Italië: bandeloze automobilist wordt in het gareel gedwongen

Door Linda Otter - 10 maart 2015

Italië staat bekend als een speeltuin voor automobilisten, maar de regering wil het imago van het land oppoetsen en de steden schoner en veiliger maken. Ook Rome moet eraan geloven.

‘Die Zona Traffico Limitato is net een ­gezwel,’ klaagt accountant Carmen Baldi (27). Historische centra van grote Italiaanse steden worden no-go-zones door de Zona Traffico Limitato (ZTL), waar alleen taxi’s, ziekenauto’s en bewoners met een ontheffing mogen rijden. De ergernis hierover wordt breed gedragen.

Bumperkleven

Italië staat bekend als een speeltuin voor automobilisten: een land zonder regels, waar de verkeerspolitie altijd met ­vakantie lijkt en waar alles kan en mag: rechts inhalen, parkeren op de stoep, bumperkleven, scheuren over de snelweg terwijl er druk met ‘la mama‘ wordt gebeld.

Maar de regering wil het imago van het land oppoetsen en de steden schoner en veiliger maken. Door strenge regels en hoge boetes worden Italianen gedwongen hun rijstijl aan te passen en de auto thuis te laten.

In Italiaanse steden rukken de parkeermeters op. Wie vijf minuten te laat is om geld in de meter te gooien, kan al een bon verwachten. De afgelopen jaren hebben de gemeenten flink moeten bezuinigen en ze kunnen extra inkomsten goed gebruiken.

Bewonerspasje

Tot grote ergernis van de Romeinen wordt ook Rome in het gareel gedwongen. Het begon met het historische centrum, daarna kregen steeds meer wijken een ZTL. Accountant Baldi woont in de uitgaanswijk Tes­taccio, waar sinds kort een avond-ZTL van kracht is.

Omdat zij een bewonerspasje heeft, kan ze in Testaccio gewoon rijden. Maar ze durft nauwelijks meer met de auto naar andere wijken. ‘Een kostbare grap met al die boetes. Voor je het weet, rij je een verboden straat in, en ben je 80 euro armer.’

Fietsen is geen optie, vindt ze. Rome is heuvelachtig en het is gevaarlijk, want er zijn nauwelijks fietspaden. Dus doet ze wat ‘de Romeinen doen’. Ze pakt vaker de scooter. Ook slecht voor het milieu, maar je krijgt tenminste geen boetes.

Ingelogde abonnees van Elsevier Weekblad kunnen reageren.