buitenland

IS-propaganda op volle toeren: vooral Twitter populair

Door Servaas van der Laan - 06 maart 2015

Aanhangers van Islamitische Staat (IS) gebruiken vooral Twitter om hun propaganda te verspreiden. Er zijn zeker 46.000 Twitteraccounts die door IS-volgelingen worden gebruikt.

Dat blijkt uit een rapport van het Amerikaanse Brookings instituut.

Propaganda

Het instituut analyseerde de afgelopen drie maanden het gebruik van sociale media door IS. De meeste aanhangers sturen hun propaganda vanuit door IS bezet gebied in Syrië en Irak.

Driekwart schrijft de berichten in Arabisch, terwijl een vijfde de Engelse taal gebruikt. De boodschappers hebben gemiddeld duizend volgers op hun sociale media-account.

Groei

Ondanks dat Twitter de meeste accounts sluit, groeit het aantal IS-twitteraars gestaag. In het rapport wordt geschat dat er misschien wel 90.000 pro-IS-accounts kunnen zijn. Het bereik van de IS-sympathisanten wordt geschat op vele miljoenen personen.

Naast Twitter worden ook andere sociale media als Facebook en YouTube gebruikt. Deze kanalen worden hoofdzakelijk gebruikt voor het verspreiden van propaganda. Het rekruteren van jihadisten gebeurt vooral op afgeschermde diensten als Kik, WhatsApp en Skype. Op Twitter wordt vaak het eerste contact gelegd met geïnteresseerden, waarna de conversaties snel in een gesloten omgeving worden voortgezet.

Strategie

Volgens de studie zijn sociale media één van de belangrijkste onderdelen van de strategie van IS omdat de terroristen weten dat veel jongeren deze kanalen gebruiken.

Radicaliserende jongeren die ver van de strijd in Syrië en Irak afstaan, kunnen door sociale media op een razendsnelle manier zeer betrokken raken bij die strijd.

Ingelogde abonnees van Elsevier Weekblad kunnen reageren.