buitenland

Noodkreet piloot Germanwings: ‘Mach die verdammte Tür auf!’

Door Servaas van der Laan - 29 maart 2015

De gezagvoerder op het gecrashte toestel van Germanwings probeerde alles om weer terug in de cockpit te komen. ‘Doe die verdomde deur open,’ riep hij waarna hij met een hakbijl de deur probeerde te forceren.

Dat blijkt uit de geluidsopnamen van de cockpit voicerecorder die de Duitse krant Bild wist te bemachtigen.

Naar het toilet

Op de tapes is aanvankelijk een normale conversatie te horen tussen de ervaren gezagvoerder Patrick Sondheimer en de jonge copiloot Andreas Lubitz.

De gezagvoerder vertelt tegen Lubitz dat hij op de luchthaven van Barcelona geen tijd had om naar het toilet te gaan. Als het toestel op cruisehoogte is, vraagt de gezagvoerder zijn jonge collega het commando over te nemen en alvast de voorbereidingen te starten voor de landing in Düsseldorf. Lubitz antwoordt daarop met ‘ik hoop het’ en ‘we zullen zien’.

Ondanks deze weinig geruststellende woorden, schuift de gezagvoerder zijn stoel naar achter en verlaat hij de cockpit om naar het toilet te gaan.

Buitengesloten

Om 10.29 uur, kort nadat de gezagvoerder de cockpit heeft verlaten, zet het toestel een daling in. Om 10.32 uur zoekt de Franse luchtverkeersleiding contact met de Airbus om te informeren naar de reden van de daling. Lubitz, die alleen in de cockpit zit, antwoordt niet.

De gezagvoerder beseft op dat moment dat hij is buitengesloten. Er gaat een alarm af en op de geluidsopnamen is een harde klap te horen. ‘In godsnaam, doe die deur open,’ roept de gezagvoerder terwijl hij hard op de deur bonst. Opnieuw reageert de copiloot nergens op. Dan is op de tapes te horen hoe er op de deur wordt ingehakt. De buitengesloten piloot heeft vermoedelijk een bijl gepakt waarmee hij de deur probeert open te rammen.

‘Open die verdomde deur,’ roept de gezagvoerder wanhopig. Opnieuw klinkt in het toestel een alarm. Er is geschreeuw te horen van passagiers. Om 10.38 is nog altijd de ademhaling van de copiloot te horen. Twee minuten later slaat de Airbus op een berg waarmee de geluidsopname stopt.

Oogproblemen

De tapes lijken de aanname te bevestigen dat de jonge copiloot het toestel opzettelijk heeft laten crashen. Volgens de krant Rheinische Post had Lubitz niet alleen psychische problemen, maar had hij ook last van loslatend netvlies. Dat is een oogaandoening die geleidelijk of snel tot blindheid kan leiden indien er niet snel wordt behandeld.

Lubitz heeft tweemaal de oogkliniek van de Universiteit Düsseldorf bezocht, maar het is onduidelijk of hij zich voor zijn oogaandoening heeft laten behandelen.

Depressie

Tijdens een huiszoeking vond de politie een verscheurde doktersverklaring. Lubitz ging al geruime tijd naar een psychiater vanwege psychische problemen. Hij hield zijn problemen verborgen voor zijn werkgever uit angst dat hij niet meer zou mogen vliegen.

Ook de plek waarop het toestel tegen een berg is geslagen, voedt de theorie dat Lubitz met opzet heeft gehandeld. De jonge piloot kende het gebied in Zuid-Frankrijk erg goed.

Met zijn vliegclub LSC Westerwal maakte de copiloot regelmatig uitstapjes naar het gebied. Enkele jaren geleden was Lubitz er op vakantie geweest. Volgens een woordvoerder van de vliegschool was Lubitz ‘geobsedeerd’ door het bergachtige gebied.

Ingelogde abonnees van Elsevier Weekblad kunnen reageren.