buitenland

Ook KLM past regels aan: minimaal twee man in de cockpit

Door Laura van Dijk - 27 maart 2015

Sinds de co-piloot van Germanwings Andreas Lubitz zijn gezagvoerder buitensloot en de Airbus A320 dinsdag bewust liet neerstorten in de Alpen, laait de discussie over ‘cockpitregels’ in verschillende landen op.

Minister van Veiligheid en Justitie Ard van der Steur (VVD) wil bekijken of de regel van afgesloten deuren moet worden veranderd. ‘Dit is nou typisch is een gelegenheid om te kijken of die regel nog in orde is en misschien moet daar een aanpassing van komen.’

KLM heeft laten weten ‘zo snel mogelijk’ de regel in te stellen dat er altijd twee bemanningsleden in de cockpit moeten zijn.

Geschreeuw

Na 9/11 zijn de deuren van de cockpit bij commerciële vliegtuigen standaard vergrendeld om ongewenste gasten bij het besturingssysteem weg te houden.

Daarnaast is ook rekening gehouden met het scenario dat de overgebleven piloot onwel kan worden, ook piloten moeten weleens naar de wc. Van buitenaf kan de deur worden geopend met een code, die alleen de piloten en de purser – de leidinggevende steward(ess) – weten.

Lubitz heeft volgens geluidsopnamen van de cockpit voicerecorder vermoedelijk zijn collega bewust buitengesloten. Er was geschreeuw en gebons te horen van de piloot die de cockpit niet meer in kwam. ‘Je kunt simpelweg op deny drukken en de deur blijft dicht,’ legt een ervaren gezagvoerder uit aan elsevier.nl. Volgens de piloot is de cockpitdeur alleen met opzet dicht te houden.

Te allen tijde

Moet er dan geen regel komen dat te allen tijde twee personen in de cockpit aanwezig zijn? De Canadese en Duitse luchtvaartorganisaties hebben donderdagavond als eerste hun cockpitbeleid daarop aangepast.

Ook luchtvaartmaatschappijen Norwegian en Easyjet hebben de nieuwe ‘Amerikaanse’ regel ingevoerd. Air France-KLM gaat de cockpitregels onder de loep nemen.

In de Verenigde Staten is het al gebruikelijk dat er nooit één persoon alleen mag achterblijven in de cockpit. Wanneer de piloot de cockpit verlaat moet een ander persoon, bijvoorbeeld de purser, zijn plaats innemen. Daarnaast moet dan het gangpad naar de cockpit worden geblokkeerd door een ander lid van het cabinepersoneel.

Aandringen

Het Europees Parlement mengt zich vrijdag ook in het debat. De grootste fractie, de christendemocraten, vindt dat het wereldwijd moet worden verplicht dat altijd twee personen in de cockpit zijn.

Fractievoorzitter Manfred Weber zegt dat het Europees Agentschap voor de Luchtvaartveiligheid en Brussel hierop moeten aandringen bij de Internationale Organisatie voor de Burgerluchtvaart. Alle veiligheidsstandaards moeten opnieuw worden bekeken na zo’n ramp, vindt Weber.

Urinefles

Een andere mogelijke oplossing voor dit probleem is een vliegtuig waarvan de besturing door een grondstation kan worden overgenomen. ‘Al komt dat neer op een revolutie in de luchtvaart en is het in praktijk ondoenlijk om al die duizenden vliegtuigen op afstand in de gaten te houden,’ schreef Elsevier eerder.

Ook zou de ‘urinefles’ kunnen worden verplicht in cockpits. ‘Urineflessen zijn al jaren normaal in de ruimtevaart,’ vertelt een piloot. ‘En natuurlijk in ziekenhuizen waar ze heel nuttig en schoon worden gebruikt.’ Op die manier wordt de kans minimaal dat een piloot ooit het besturingssysteem alleen hoeft te laten, al zal het geen verbetering zijn voor de privacy.

Ingelogde abonnees van Elsevier Weekblad kunnen reageren.