buitenland

Vitale aanwijzing op cockpit voicerecorder gecrashte Airbus

Door Servaas van der Laan - 25 maart 2015

Wat is er in de cockpit van de gecrashte Airbus gezegd nadat om 10.30 uur het contact met de luchtverkeersleiding werd verbroken? Franse onderzoekers verwachten dat op de gevonden cockpit voicerecorder vitale aanwijzingen staan.

Eén van de zwarte dozen die dinsdag op de crashzone van de Germanwings Airbus werd gevonden, de cockpit voicerecorder, is woensdag in Parijs met succes uitgelezen. Het omhulsel was zwaar beschadigd, maar heeft zijn werk gedaan.

Geluiden en stemmen

‘We hebben geluiden en stemmen gehoord,’ zei Rémi Jouty van de Franse luchtverkeersveiligheidsautoriteit Bureau d’Enquêtes et d’Analyses (BEA). De volgende dagen zullen de opnames nauwkeurig worden geanalyseerd.

‘Op dit moment, zult u begrijpen, zijn we nog niet in de positie om ook maar enige uitleg of interpretatie te geven van de redenen die ervoor hebben gezorgd dat dit vliegtuig ging dalen, of van de redenen waarom het de oproepen van de luchtverkeersleiders niet beantwoordde,’ zei Jouty.

Twee vitale minuten

Volgens de Franse Transportminister Segolene Royal zijn de twee minuten na 10.30 uur van ‘vitaal’ belang in het onderzoek. Dat was het punt waarop het contact tussen de cockpit en de luchtverkeersleiding werd verbroken. Dit gebeurde na een routinemelding vanuit de cockpit waarin de vliegroute werd bevestigd.

Kort na dit moment begon het toestel aan een stevige daling waar het niet meer uit zou komen. Luchtverkeersleiders probeerden de bemanning van de Airbus te waarschuwen, maar kregen geen gehoor meer. De Franse luchtmacht stuurde zelfs een straaljager naar het toestel toe om hulp te verlenen, maar toen die aankwam, was de Airbus al op de rotsen geslagen.

Koersrecht

De manier waarop de Airbus daalde, met hoge snelheid in een kaarsrechte lijn zonder van koers te veranderen, duidt er volgens specialisten op dat het toestel op de automatische piloot op de bergen af is gevlogen. Over de oorzaak hiervoor kan alleen nog worden gespeculeerd.

Eind november had een andere Airbus van Lufthansa een vergelijkbaar probleem op een vlucht van Bilbao naar München. Door bevroren sensoren dacht de boardcomputer dat het toestel nog stijgende was, terwijl het al stabiel op cruisesnelheid vloog. Om dit te corrigeren, werd automatisch een daling ingezet. Pas toen het beveiligingssysteem werd uitgezet, konden de piloten het toestel normaliseren. De Airbus van Germanwings kan een vergelijkbaar probleem hebben gehad, maar dit verklaart niet waarom de cockpit niet meer op de luchtverkeersleiders reageerden en waarom er geen noodsignaal is verzonden.

Terrorisme

Analyse van de gesprekken in de cockpit zal hopelijk duidelijk maken waarom er niet meer met de luchtverkeersleiders is gesproken. Van terrorisme gaan de Franse autoriteiten vooralsnog niet uit. Hoofdonderzoeker Jouty zei een explosie uit te sluiten. ‘Het toestel heeft tot het laatste moment in tact gevlogen.’

Van de andere zwarte doos, waarin de vluchtgegevens zijn opgeslagen, is voorlopig alleen nog het omhulsel gevonden, maar niet de recorder zelf. Deze ‘flight data recorder’ zal duidelijk moeten maken of en met welk mankement het toestel te kampen had. Hoe dan ook zal de oorzaak van de crash snel worden achterhaald. Dat beloofde de Franse premier François Hollande woensdag plechtig tijdens een gesprek met zijn collega’s uit Duitsland en Spanje.

Ingelogde abonnees van Elsevier Weekblad kunnen reageren.