buitenland

Waarom ging Airbus in kaarsrechte lijn naar beneden?

Door Servaas van der Laan - 24 maart 2015

De gecrashte Airbus A320-200 van Germanwings ging dinsdagochtend in een kaarsrechte lijn naar beneden zonder ook maar 1 graad van koers te wijzigen. Waarom grepen de piloten niet in?

De crash van de Airbush in de Franse Alpen is nog met raadsels omgeven. Zolang de gegevens van de zogenoemde ‘zwarte dozen’ nog niet bekend zijn, kunnen er nog geen definitieve conclusies worden getrokken. Een van de zwarte dozen is inmiddels gevonden.

A-typisch gedrag

Toch lijkt er iets vreemds aan de hand te zijn met de manier waarop deze Airbus is gecrasht. Uit gegevens van FlightAware en Flightradar blijkt dat het toestel in 8 minuten tijd van 37.600 voet naar 11.400 voet is gedaald.

Deze ‘descent’ verliep zo regelmatig dat dit alleen op de automatische piloot kan zijn gebeurd. In de acht minuten veranderde het toestel namelijk nog geen graad van koers (26 graden Noordoost). ‘Er is geen piloot die handmatig zo’n rechte koers kan vliegen,’ meldt een ingewijde aan elsevier.nl. Ook de snelheid van het toestel duidt erop dat er niet is ingegrepen tijdens de vlucht naar beneden. De snelheid liep iets terug, maar dat gebeurt automatisch wanneer een toestel in daling is.

Geen contact

Volgens de Franse autoriteiten is er geen contact geweest tussen de Franse luchtverkeersleiding en de gezagvoerder of de co-piloot van het toestel. Het is gebruikelijk dat een lijnvlucht zich bij de luchtverkeersleiding aanmeldt wanneer het in een nieuw vlieginformatiegebied terechtkomt.

Waarom is dit niet gebeurd? Ook op het moment dat de Airbus recht op de Franse Alpen afvloog, werd er vanuit de cockpit geen noodsignaal verzonden. Dat is zeer a-typisch gedrag in een noodsituatie.

De gegevens uit de voicerecorder in de cockpit (zwarte doos) zullen duidelijk moeten maken wat er is gezegd en gebeurd in de cockpit. Dit kan nog wel even duren. Reddingsploegen kunnen de crashzone lastig bereiken. Bovendien wordt dinsdagavond sneeuw verwacht in het gebied.

Ingelogde abonnees van Elsevier Weekblad kunnen reageren.