buitenland

Frankrijk betwist laatste beelden Germanwings

Door Tom Reijner - 01 april 2015

Tussen de wrakstukken zouden onderzoekers een filmpje hebben gevonden van de laatste seconden in de fatale Airbus van Germanwings, vlak voor de crash. Maar de Franse autoriteiten zeggen dat het beeldmateriaal niet echt is.

Het Franse tijdschrift Paris Match en het Duitse magazine Bild zeggen de video in handen te hebben en hebben bekeken. De beelden zouden afkomstig zijn van een bergingswerker die de geheugenkaart van het mobieltje zou hebben gevonden op de plek van de ramp. De twee media hebben merkwaardig genoeg besloten om de beelden niet te publiceren.

Vals

De Franse autoriteiten – de politie en luchtvaartonderzoekers van de Franse dienst BEA – laten nu weten dat beelden niet echt zijn, nadat dinsdag al discussie ontstond over de authenticiteit.

De gendarmerie noemt de berichten in de twee media – die er rotsvast van overtuigd zijn dat de beelden echt zijn – ‘volledig vals’. Mobiele telefoons die op de plek van de crash zijn verzameld, moeten volgens hem nog worden onderzocht, zegt Jean-Marc Menichini woensdag.

De Franse procureur Brice Robin houdt nog een slag om de arm. ‘Als een persoon een video zou hebben, moet die onmiddellijk aan de onderzoekers worden gegeven,’ zei hij. Volgens hem is er in het onderzoek tot nu toe geen sprake van een video.

Chaos

Volgens de twee media gaat het om een video van een paar seconden, gemaakt met een smartphone. Daarop zou vooral veel chaos en paniek te zien zijn.

Er wordt veel geschreeuwd en gegild, en onherkenbare passagiers zouden in verschillende talen roepen ‘Mijn god’. Ook zou er gebons met een metalen voorwerp te horen. Vermoedelijk is dat de gezagvoerder die probeert de cockpitdeur in te slaan, waar co-piloot Andreas Lubitz zich had verschanst.

Hij liet het toestel opzettelijk in de Franse Alpen neerstorten. Aan het einde van de beelden zie je dat het vliegtuig een hevige klap krijgt – het beeld schudt hevig – waarna de passagiers nog luider schreeuwen. ‘En dan niets meer,’ beschrijft Paris Match de ‘beelden’ op een ijzingwekkende manier.

Ingelogde abonnees van Elsevier Weekblad kunnen reageren.