buitenland

‘Ramadan-chips’ vallen niet in de smaak bij moslims

Door Anne Vader - 25 juni 2015

Hoe verleid je moslims om allerlei lekkers in te slaan tijdens de ramadan? De Londense supermarkt Tesco probeerde islamitische gelovigen Pringles-chips aan te prijzen, maar dat schiet in het verkeerde keelgat bij de doelgroep.

Met de woorden ‘Ramadan Mubarak!’ (gezegende ramadan) probeerde de Britse supermarkt vuurrode bussen Pringles-chips te slijten aan moslims. De smaak was bepaald niet met zorg uitgekozen: ‘smokey bacon flavour’ staat met grote letters op de verpakking. Smokey bacon? Varkensproducten zijn te allen tijde verboden voor moslims.

Kritiek

De aanbieding voor de chips met speksmaak valt dan ook niet in de smaak bij islamitische gelovigen. Hoewel de Pringles eigenlijk alleen smaakstoffen bevatten en geen echt varkensvlees, volgde een storm van kritiek op sociale media. Op Twitter vragen moslims zich af hoe Tesco op het idee is gekomen om de bacon-chips op deze manier te promoten. Anderen noemen de aanbieding ‘hilarisch.

https://twitter.com/MW_Khan13/status/613646026545713152

Flater

De supermarkt beseft zelf ook een enorme flater te hebben geslagen met de reclamestunt. Volgens een woordvoerder van Tesco was het niet de bedoeling om deze Pringles te promoten onder moslims. In de bak had naturel chips en de smaken met ui, zout en azijn moeten staan. Inmiddels zijn de chipsbussen met speksmaak verplaatst naar een ander schap in de supermarkt.

Tijdens de ramadan eten en drinken moslims niet tussen zonsopkomst en -ondergang. Wel zijn er uitgebreide maaltijden: de iftar (na zonsondergang) en de sahoor (voor zonsopgang).

Ingelogde abonnees van Elsevier Weekblad kunnen reageren.