buitenland

Miljoenen voor beveiliging Kanaaltunnel na bestorming migranten

Door Shari Deira - 29 juli 2015

Groot-Brittannië stelt 7 miljoen pond (9,8 miljoen euro) beschikbaar om de beveiligingsmaatregelen van de Kanaaltunnel aan te scherpen. De Britten zijn bereid er alles aan te doen om te zorgen dat migranten de tunnel niet meer binnendringen.

In de nacht van maandag op dinsdag bestormde opnieuw een grote groep illegale migranten de tunnel in Calais in de hoop Groot-Brittannië te bereiken. Volgens exploitant Eurotunnel ging het om de grootste bestorming tot nu toe.

Veiligheidshek

Het geld van de Britten wordt onder meer gebruikt voor het plaatsen van nieuwe veiligheidshekken. De transportsector klaagt al langer over het teleurstellende optreden tegen de migranten in Calais. Vooral Franse autoriteiten zouden niet ingrijpen.

‘Het heeft geen zin om naar elkaar te wijzen,’ zegt de Britse premier David Cameron. ‘We moeten samenwerken met de Fransen en zorgen voor extra veiligheidsmaatregelen en ervoor zorgen dat het geld op de juiste terecht komt. Groot-Brittannië zal zich altijd daarvoor inzetten.’

Eerder deze maand is al een begin gemaakt met het nieuwe veiligheidshek en het de bedoeling dat het hek deze week af is.

Door de overlast van migranten zijn er eerder files geweest en hadden treinen vertraging. Reizigers zaten tot een uur vast aan de Franse kant van de tunnel omdat de trein niet verder kon rijden. Eurotunnel eist daarom een schadevergoeding van bijna 10 miljoen euro voor de gemaakte extra kosten.

Bendes

Minister Theresa May (Binnenlandse Zaken) overlegde dinsdag met haar Franse collega Bernard Cazeneuve. ‘We zijn het erover eens dat we te maken hebben met criminele bendes, de mensensmokkelaars, die misbruik maken van de ellendige situatie van anderen,’ zegt May.

Het blijft volgens May niet alleen bij de 9,8 miljoen euro van de Britten. Ook de Fransen zouden extra middelen beschikbaar hebben gesteld om de situatie in Calais te verbeteren. De landen kwamen eerder al overeen dat zij een ‘veilige zone‘ zouden creëren voor vrachtwagens die in Calais op een oversteek wachten.

In minder dan een maand tijden zouden meer dan 8.000 immigranten zijn tegengehouden die vanuit Calais naar Groot-Brittannië willen.

Ook Nederlandse vrachtwagenchauffeurs hebben te maken met migranten. Soms zitten verstekelingen in laadruimtes, waardoor bloemen, vleeswaren of andere goederen worden afgekeurd. Verladersorganisatie EVO begon daarom in juni een helpdesk voor bedrijven die te maken hebben gekregen met gevaarlijke situaties in Calais.

Ingelogde abonnees van Elsevier Weekblad kunnen reageren.