buitenland

Italië arresteert verdachten van nieuwste migrantendrama

Door Elif Isitman - 07 augustus 2015

De Italiaanse politie heeft vrijdag vijf mannen gearresteerd voor doodslag en mensensmokkel. De mannen worden in verband gebracht met het verdrinken van meer dan 200 migranten.

De overvolle boot met migranten kapseisde afgelopen woensdag voor de kust van Libië. De vermeende mensensmokkelaars zijn Suud Mujassabi, Imad Busadia, Shauki Esshaush, Ali Rouibah en Abdullah Assnusi.

Ze zouden knuppels en messen hebben gebruikt tegen de migranten, meldt persbureau Reuters.

Messen

De migranten zouden al dood zijn geweest en bevonden zich in het ruim toen de boot zonk. De verdachten zijn twee Libiërs, twee Algerijnen en een Tunesiër en zijn allen tussen de 21 en 24 jaar oud. Ze maakten deel uit van een Libisch mensensmokkelnetwerk en werden donderdag ondervraagd en vervolgens opgesloten in Palermo.

De migranten zouden tussen de 1200 en 1800 dollar hebben betaald voor hun reis. Degenen die op het dek zaten betaalden twee keer zoveel als degenen in het ruim. Na ongeveer drie uur begon het scheepsruim vol te lopen met water.

De mensensmokkelaars zouden de migranten vervolgens hebben gedwongen het water terug te dringen. Toen dat niet lukte, probeerden de migranten uit het ruim te ontsnappen. De mensensmokkelaars bewerkten hen toen met messen, knuppels en riemen.

Markering

De mensensmokkelaars markeerden het hoofd van migranten die hun orders niet opvolgden met messen. Vooral migranten uit Sub-Saharisch Afrika werden hiervan het doelwit, de Arabische migranten werden vooral met riemen geslagen, aldus verklaringen van de Italiaanse politie. Op de boot bevonden zich zo’n 650 mensen. Italiaanse en Ierse marineschepen wisten meer dan 400 migranten uit de zee te vissen.

De route over de Middellandse Zee naar Italië is de meest dodelijke zeeroute, stelde het Europese grensbewakingsagentschap Frontex vast. Dit weerhoudt de meeste migranten er echter niet van de tocht te maken: vorig jaar bereikten ruim 228.000 personen de Europese Unie via deze route.

Ingelogde abonnees van Elsevier Weekblad kunnen reageren.