buitenland

Kritiek op personeel Thalys: is er juist gehandeld?

Door Shari Deira - 23 augustus 2015

Twee dagen na de verijdelde aanslag in de Thalys onderweg van Amsterdam naar Parijs, is er kritiek op de handelwijze van het treinpersoneel. Sommige passagiers zeggen dat het personeel zich heeft verstopt, Thalys ontkent dat.

Nicole de Groot, die in de trein zat, zegt dat het personeel alleen zichzelf in veiligheid bracht, maar niets deed om passagiers in veiligheid te brengen.

Paniek

De Groot zag rond 18.00 uur het personeel door haar coupé rennen naar het einde van de trein. ‘Daar gingen ze een deur door en die ging dicht.’ Toen duidelijk werd dat er iemand had geschoten, ontstond er paniek in de trein.

‘Iedereen rende snel in de richting waar de personeelsleden waren verdwenen. De deur bleek echter gebarricadeerd. We bonsden op de deur, maar we kregen geen gehoor,’ zegt De Groot. Ze vertelt dat de passagiers ‘als ratten in de val’ zaten.

‘Ik vind het een kwalijke zaak dat het personeel, zonder enige waarschuwing, zichzelf veilig stelde en ons aan ons lot overliet.’

Niet alleen Nicole de Groot is kritisch over de manier waarop het personeel handelde. De Franse acteur Jean-Hugues Anglade zegt in een interview met tijdschrift Paris Match dat het personeel zich opsloot in een hok. Anglade zat in de trein met zijn vrouw en kinderen. Hij verwondde zijn hand bij het breken van het glas voor de noodrem.

Verstoppen

Thalys laat in reactie op de verhalen weten dat het personeel heeft gedaan wat het moest doen: alarmeren en de trein stoppen. Dat is ‘de eerste bekommernis, het eerste wat ze moeten doen’.

Een van de twee conducteurs zou met passagiers in de coupé zijn gebleven, een andere conducteur heeft zich met een aantal passagiers teruggetrokken in een soort machinekamer. Daar kon de conducteur veiligheidsdiensten inschakelen. Het is niet duidelijk of het geklop op de deur door andere passagiers hoorbaar was.

Thalys laat weten de beeldvorming te betreuren. De conducteur verstopte zich dus niet in de machinekamer. Hij ging ‘met een doel’ naar het voorste treindeel, namelijk ‘communicatie met de machinist’. Volgens de procedure moest de conducteur persoonlijk met de machinist bespreken dat de trein moest worden stopgezet, wat ook gebeurde.

Ingelogde abonnees van Elsevier Weekblad kunnen reageren.