buitenland

Waarom crashte vliegtuig van Trigana Air in Indonesië?

Door Elif Isitman - 18 augustus 2015

De zwarte doos van het neergestorte vliegtuig van Trigana Air Service in de Indonesische provincie Papoea is gevonden. Hij wordt nu onderzocht, zodat duidelijk wordt wat er zondag precies is gebeurd.

Geen van de 54 inzittenden heeft de crash overleeft, meldt persbureau Reuters.

De ATR 42-300, een propellervliegtuig, van de Indonesische maatschappij Trigana Air had 54 mensen aan boord, allemaal Indonesiërs.

Dubieus

Trigana Air staat in de EU op een zwarte lijst van vliegtuigmaatschappijen, vanwege dubieuze veiligheidsmaatregelen. Sinds de maatschappij in 1991 begon met vliegen, zijn er al veertien serieuze incidenten geweest.

Alle lichamen zijn dinsdag inmiddels op de plek van de crash gevonden. Op maandag ontdekten reddingswerkers al bijna veertig lichamen. Er waren 44 volwassen passagiers aan boord, vijf kinderen en vijf bemanningsleden.

Ravijn

Het meest waarschijnlijke scenario is dat het toestel in slecht weer tegen een bergwand is gevlogen en vervolgens in een ravijn is gestort. De wrakstukken van het vliegtuig liggen in een dal, in de ruige en bergachtige binnenlanden van Papoea.

Maandag waren twee reddingsteams op de plek, maar die braken hun zoektocht vanwege het slechte weer vroegtijdig af. Eerder waren vanuit de lucht brokstukken te zien.

Het vliegtuig verdween boven Papoea van de radar, niet ver van het vliegveld in Oksibil, waar het naar op weg was. Het was opgestegen in de provinciehoofdstad Jayapura. Twintig minuten voordat het toestel zou landen, verloor de luchtverkeersleiding contact.

Dorpelingen zagen het toestel neerstorten. De reis tussen Jayapura en Oksibil duurt normaal gesproken 50 minuten.

Naast de 54 inzittenden, had het vliegtuig ongeveer 6,5 miljard Indonesische roepia (omgerekend meer dan 400.000 euro) aan contant geld aan boord. Het geld was bestemd voor ‘arme mensen’ in Papoea. Omdat het gebied zo onherbergzaam is en de infrastructuur slecht, wordt geld vaak per vliegtuig gebracht.

Ingelogde abonnees van Elsevier Weekblad kunnen reageren.