buitenland

Conservatieven in Frankrijk bekladden omstreden kunstwerk

Door Eveline Bijlsma - 22 september 2015

‘Ik begrijp niet goed wat er is gebeurd,’ zegt websitebouwer Catherine Mollet (51). ‘Vroeger, toen ik in de brugklas zat, hing vlak bij mijn school pontificaal een affiche van de erotische film Emmanuelle. Nu, veertig jaar later, wordt kunst met een ­mogelijk seksuele connotatie zonder pardon gesloopt of beklad.’

De Française heeft het over Dirty Corner. Het omstreden kunstwerk van de Indiase kunstenaar Anish Kapoor is sinds drie maanden te zien in de kasteeltuin van Versailles.

Het metershoge, roestige metalen gevaarte, dat verdacht veel weg heeft van een lichaamsopening, is in de volksmond ‘de vagina van de koningin’ gaan heten.

Verbolgen

Mollet zegt wat Kapoor onlangs aan het dagblad Le Monde liet weten. ‘Dit is toch het land van 1968? Hier is die bries van vrijheid die door Europa trok, toch opgelaaid? Wat is daar nu nog van over?’

De kunstenaar is verbolgen dat voor de derde keer vermoedelijk radicale katholieken over de hekken van de kasteeltuin zijn geklommen en antisemitische en royalistische leuzen op het werk hebben gespoten.

Choqueren

Het bekladden van het kunstwerk van Kapoor brengt ook een andere discussie op gang. Is hedendaagse kunst slechts bedoeld om te choqueren? De Indiër zelf verwees naar de gigantische opblaasbare kerstboom annex ‘buttplug’ van Paul McCarthy die vorig jaar in Parijs werd lek gestoken. ‘Dat was opzettelijk provocatief werk,’ vindt hij.

De conservatieven, die zich ten tijde van de film Emmanuelle koest hielden, lijken uit hun schulp gekropen. Perrine Blesch (32), voorlichter bij een bank, meent daarnaast dat Frankrijk puriteinser is geworden.

‘Vlak bij de kerstboom staat het oudste monument van Parijs, de obelisk van Luxor op het Place de la Concorde. Dat is niets minder dan een fallus, maar daar hoor je nooit iemand over.’

Elsevier nummer 39, 26 september 2015

Ingelogde abonnees van Elsevier Weekblad kunnen reageren.