buitenland

Treinen uren vast in Kanaaltunnel door migranten

Door Shari Deira - 02 september 2015

Migranten hebben in de nacht van dinsdag op woensdag voor overlast gezorgd in Calais. Treinen stonden uren vast in de Kanaaltunnel, omdat er migranten op het spoor liepen.

De migranten probeerden aan boord van de treinen te klimmen, waardoor honderden passagiers niet verder konden.

Alternatief

Vier van de vijf gestrande treinen waren onderweg naar Londen. De vijfde trein stond aan de Britse kant van de tunnel en ging naar Parijs. Twee treinen konden hun reis niet afmaken en zijn teruggekeerd naar Parijs en Londen. De andere treinen zijn naar Londen doorgereisd.

Eurostar, exploitant van de tunnel, hoopt woensdag alternatief vervoer voor de reizigers te hebben geregeld.

Om de migranten in de tunnel op te sporen, vroeg het treinpersoneel om hulp van de passagiers. Zij moesten luisteren of ze de illegalen op het dak van de trein hoorden lopen.

De passagiers raakten gefrustreerd door de situatie omdat zij urenlang vastzaten in de tunnel. Zij vroegen het personeel om de deuren van de trein te openen, maar dat mocht niet vanwege veiligheidsredenen, melden Britse media. Binnen in de treinen was geen stroom, waardoor de airconditioning was uitgeschakeld en het erg warm was.

Helikopter

De politie zette een helikopter in om rond het spoor te zoeken naar de migranten die voor vertraging zorgden. Het zou uiteindelijk maar een trein zijn geweest die de migranten als doelwit hadden. De trein moest enkele kilometers vaart verminderen, voordat hij helemaal stil stond.

Migranten die via de Kanaaltunnel Groot-Brittannië proberen te bereiken, deden dat eerder vooral met behulp van goederentreinen. Nu proberen zij dat dus ook via passagierstreinen.

De Franse en Britse regering werken samen om de situatie in Calais te verbeteren. Dat was het gevolg van grootschalige bestormingen van de tunnel door migranten. Deze week reserveerde de Europese Unie 5 miljoen euro voor de stad, voor de verzorging en opvang van migranten.

Ingelogde abonnees van Elsevier Weekblad kunnen reageren.