buitenland

Waarom ging juist de foto van het Syrische jongetje Aylan viral?

Door Elif Isitman - 03 september 2015

Het Syrische jongetje Aylan Kurdi (3) spoelde woensdag aan bij de Turkse badplaats Bodrum. Hij was met familieleden onderweg naar Canada, maar haalde de oversteek van de Turkse kust naar het Griekse eiland Kos niet.

Het opblaasbootje van de familie Kurdi uit de Syrische stad Kobani kapseisde voor de Turkse kust. Aylan’s vijfjarige broertje Galip en hun moeder Rihan (35) zijn ook verdronken, evenals negen andere migranten.

Van het gezin Kurdi overleefde alleen vader Abdullah de overtocht. Het gezin zou niet naar Europa willen, maar doorreizen naar Canada, waar familie van het gezin woont.

De beelden van het levenloze lichaam van Aylan verschenen op Twitter en binnen enkele uren ontstond de hashtag #KiyiyaVuranInsanlik (‘menselijkheid aangespoeld’). Media publiceerden massaal de foto van het kind, die zeker niet het eerste dodelijke slachtoffer is van mensensmokkelaars en ook niet de eerste migrant die aanspoelt.

Gezicht

Talloze kinderen stierven in de afgelopen maanden tijdens gevaarlijke overtochten over de Middellandse Zee en van Turkije naar het Griekse eiland Kos. Ook werden verdronken kinderen al eerder door de camera vastgelegd. Toch lijkt Aylan door de hevige media-aandacht nu het ‘gezicht’ van de migrantencrisis te worden. Elsevier.nl zet een aantal binnen- en buitenlandse reacties op een rij:

Dagblad Trouw opent donderdag met de foto van het kind. ‘Waarom moeten we hem zo zien? Zo gaaf nog. De zee droeg hem terug. Voor ons misschien, en de wereld,’ staat in het stuk. Ook EenVandaag spreekt van ‘de foto die de wereld wakker schudt’.

‘Deze foto laat de tragische situatie van vluchtelingen zien,’ aldus de Britse krant The Guardian. De Britse krant The Independent schrijft op de voorpagina: ‘Als dit uitzonderlijk krachtige beeld van een dood Syrisch kind op een strand Europa’s houding naar vluchtelingen niet verandert, wat dan wel?’

De Duitse krant Bild laat een zwart beeld zien met in het midden de foto van het jongetje en daarboven alleen de tekst ‘wij rouwen’. De krant liet eerder deze week al weten een campagne te starten voor de opname van vluchtelingen.

Prijs

‘Legt deze foto de populisten het zwijgen op?’ vraagt journalist Bert Wagendorp zich af op de site van de Volkskrant. ‘Deze foto gaat de World Press Photo winnen,’ denkt hij. ‘Niet omdat hij technisch zo bijzonder is of artistiek verantwoord, maar omdat hij je sprakeloos maakt’.

Maar er klinken ook andere reacties. Zo schrijft columnist Ebru Umar op GeenStijl: ‘Waarom is dit kindje zoveel erger dan alle andere doden? Waarom wordt dit kindje ingezet als game changer om de Europese grenzen open te stellen?’ Ze wijst erop dat eerdere beelden van verdronken kinderen werden ‘genegeerd’.

Velen trekken nu al de vergelijking met de iconische foto van Kim Phuc uit 1972 tijdens de Vietnam-oorlog. De foto laat zien hoe de 9-jarige gedeeltelijk verbrande Phuc en andere kinderen wegrennen uit het Trang Bang-gebied na een napalm-aanval van de Zuid-Vietnamese luchtmacht. Die foto won een Pulitzer-prijs.

Ingelogde abonnees van Elsevier Weekblad kunnen reageren.