buitenland

Logistieke problemen stapelen zich op door migranten in Calais

Door Thomas Borst - 22 oktober 2015

De Franse stad Calais gaat al maanden gebukt onder de migratiecrisis. Er hebben zich duizenden asielzoekers gevestigd in tenten. Sommigen van hen wagen de oversteek naar Groot-Brittannië door de Kanaaltunnel te bespringen en bezorgen de transportsector daarmee een enorm logistiek probleem.

Minister Bernard Cazaneuve van Binnenlandse Zaken bezocht Calais woensdag en zag dat het aantal asielzoekers is toegenomen tot 6.000. De helft meer dan de havenplaats kan huisvesten. Strengere veiligheidsmaatregelen bij de Kanaaltunnel zorgen ervoor dat de migranten geen kant op kunnen. Er zit voor hen niets anders op dan in tenten te blijven wachten.

Extra agenten

Anderen blijven proberen om het Verenigd Koninkrijk te bereiken. Om die asielzoekers tegen te houden zijn er 460 extra politieagenten ingezet. In totaal zijn er 1.125 agenten actief.

Die extra surveillance is hard nodig, want de nijpende situatie heeft vervelende consequenties voor de transportsector. Het trein- en autoverkeer ondervindt al weken grote hinder van asielzoekers die de Kanaaltunnel bestormen of de voertuigen beklimmen.

Vrachtwagenchauffeur Bart de Vries onderschrijft de problemen tegen elsevier.nl. ‘Er is elke dag hinder door de migranten. Bij een bestorming sta je soms wel tien uur te wachten.’

Problemen

De getroffen veiligheidsmaatregelen zorgen volgens hem nog niet voor verbeteringen. ‘Ik heb zelf het gevoel dat het ondanks de voorzieningen alleen maar slechter wordt. Sommige asielzoekers beklimmen de vrachtwagens of gaan op de assen liggen om maar die oversteek te kunnen maken. Soms gaat het gepaard met bedreigingen.’

De Vries zegt dat er de laatste weken steeds vaker wordt gekozen om vanuit Nederland met de boot naar Groot-Brittannië te gaan. Naar Calais rijden en uren wachten, is niet rendabel terwijl er soms ook nog eens schade aan de vrachtwagens wordt aangericht.

Transport en Logistiek Nederland (TLN) pleit voor een effectievere aanpak van de asielproblematiek. De organisatie vindt dat transportbedrijven de rekening betalen voor een falend Europees migratiebeleid. TLN wil dat het Nederlandse ministerie van Veiligheid en Justitie de Franse autoriteiten op de urgentie van de problematiek wijst, want ‘de maat is vol’.

Ingelogde abonnees van Elsevier Weekblad kunnen reageren.