buitenland

Waarschuwing: ‘Vlieg niet over Iran, Irak en Kaspische Zee’

Door Elif Isitman - 14 oktober 2015

De Europese organisatie voor Veiligheid in de Luchtvaart (EASA) adviseert luchtvaartmaatschappijen voortaan niet meer over Iran, Irak en de Kaspische Zee te vliegen. De EASA waarschuwt voor Russische raketten die in het gebied worden afgevuurd, en die mogelijk commerciële vliegtuigen zouden kunnen raken.

Tot nu toe is Cathay Pacific de enige luchtvaartmaatschappij die expliciet gehoor geeft aan de waarschuwing, meldt de Britse krant The Guardian. De airline uit Hongkong verklaarde woensdag dat zowel de vluchten, die normaal gesproken over Iran gaan als de vluchten die over de Kaspische Zee vliegen, zijn gestaakt.

Geen alternatief

Vorige week vuurde Rusland een aantal raketten af vanaf oorlogsschepen in de Kaspische Zee. Het was de bedoeling dat de raketten doelen in Syrië zouden raken, maar in plaats daarvan kwamen ze in Iran terecht. De raketten maakten deel uit van de militaire campagne die Rusland onlangs startte om het regime van de Syrische president Bashar al-Assad te steunen.

Het gebied behelst de drukste vliegroute van de wereld, zegt een anonieme piloot tegen elsevier.nl. ‘Sinds we niet meer over Oekraïne mogen vliegen, gaat al het verkeer tussen de Kaspische Zee en Irak door. Precies in het schootsveld,’ aldus de piloot.

De Australische luchtvaartmaatschappij Qantas slaat de waarschuwing van EASA in de wind en verklaart woensdag gewoon nog over het dubieuze gebied te blijven vliegen. ‘De Europeanen benoemen wel het probleem, maar geven geen aanbevelingen over wat luchtvaartmaatschappijen dan wel moeten doen,’ zei Alan Joyce, de directeur van Qantas.

De luchtvaartmaatschappij zou van zowel EASA als van de VN-organisatie voor burgerluchtvaart waarschuwingen hebben ontvangen, maar volgens Joyce gaven geen van beide organisaties suggesties voor alternatieven.

Niet over conflictgebieden

‘Als er een probleem is of wordt, dan zal Qantas uiteraard niet over het gebied vliegen. Maar vooralsnog hebben we geen aanwijzingen dat het onveilig is,’ aldus Joyce. Qantas vliegt onder meer over Iran bij de route van Londen naar Dubai.

Cathay hanteert daarentegen al langer het beleid om niet over conflictgebieden te vliegen. De luchtvaartmaatschappij verklaart dat onder meer Irak, Afghanistan, Oekraïne en Syrië op de no-go lijst staan voor vluchten. Daar komt vanaf woensdag Iran dus bij. Van andere luchtvaartmaatschappijen is nog niet bekend of ze wel of niet over Iran blijven vliegen.

EASA gaf een verklaring uit waarin werd gezegd dat rakketten die vorige week vanaf de Kaspische Zee werden afgevuurd het burgerluchtruim in Iran en Irak hebben gepenetreerd. De verklaring zou zowel als waarschuwing gelden voor luchtvaartmaatschappijen als voor burgers, die via deze route zouden vliegen. Het nieuws kwam ongeveer gelijktijdig met de presentatie van het definitieve MH17-rapport van de Onderzoeksraad voor Veiligheid op dinsdag.

Ingelogde abonnees van Elsevier Weekblad kunnen reageren.