Marcel Duyvestijn

Politici doen de gekste dingen om te worden herkozen

Door Marcel Duyvestijn - 15 augustus 2013

De Noorse premier Stoltenberg speelde een middag voor taxichauffeur; zijn klanten werden voor hem geselecteerd. Wie zulke strapatsen uithaalt, weet totaal niet wat er speelt bij het volk.

Jens Stoltenberg is premier van Noorwegen. Hij wil dat blijven en is dus al druk bezig met de komende verkiezingen.

Om te laten zien dat hij een man van het volk is, was hij een middag taxichauffeur. ‘Ik vind het belangrijk om te horen wat mensen echt denken en als er één plek is waar mensen zeggen hoe ze over zaken denken, is het in een taxi.’

Mensen doen gekke dingen om te worden herkozen. Meestal verzinnen ze het allemaal niet zelf. Ook nu was het een idee van een reclamebureau. Je ziet twee hippe, frisse en vrolijke koppen voor je. Ze schrijven dingen op een flipover. Premier – Volk – Weten wat er speelt – Herkozen.

Designbirl

De vrouw met het roze-rode mantelpakje slaakt een gilletje. ‘Weet je wat, we zetten je in een taxi!’ Haar collega kletst met zijn vlakke hand op tafel.

‘Hatseflats!’ roept hij. Hij schuift zijn designbril naar zijn voorhoofd.

Stoltenberg stribbelt nog wat tegen: ik kan niet zo goed rijden.

‘Joh, dat is alleen maar sympathiek,’ zegt de vrouw. Ze heeft nu een hand op zijn schouder.

Chauffeurspak

‘Maar krijg ik dan niet van die enge mensen in de taxi? Met echte vragen? Straks zit student Breivik ineens op mijn achterbank.’

Don’t worry‘, zegt de man met het designmontuur. ‘Wij regelen de mensen.’ Ook hij legt een dwingende hand op zijn schouder.

Op een middag in juni is het zover. Stoltenberg trekt een chauffeurspak aan. De camera’s in de auto worden getest. En dan kan het feest beginnen. Behalve dat hij de koppeling een keer verwart met het gaspedaal (iets waarvan Rutte overigens ook weleens last heeft), gaat het goed.

Hij is een slechte chauffeur, maar dat lijkt de pret niet te drukken. Hij staat vervolgens wereldwijd in de krant. Die duurbetaalde jongens zijn het waard.

Strapatsen

Maar dan komt het. Een televisiezender ontdekt dat de mensen helemaal niet spontaan in zijn auto stappen. Ze zijn geselecteerd en betaald om mee te rijden. Niks geen leuke, spontane actie om ‘van de mensen te horen wat er speelt’.

Man van het volk? Ammehoela!

Wie op deze manier de kiezersgunst hoopt te winnen, weet totaal niet wat er speelt. Stoltenberg is feitelijk een marionet van een reclamebureau. Hij stond al achter in de peilingen, maar met dit soort strapatsen maakt hij die achterstand nooit meer goed.

Ingelogde abonnees van Elsevier Weekblad kunnen reageren.