Fred Sengers

Handel met China is leuk, maar we vergeten het belangrijkste

Door Fred Sengers - 20 maart 2014

Zaterdag begint president Xi Jinping aan een staatsbezoek aan Nederland, met in zijn kielzog een grote handelsdelegatie. Nederland wil zoveel mogelijk verkopen aan China, maar cruciaal is hoeveel Chinese bedrijven zich hier vestigen.

Zaterdag landen Xi Jinping en de Chinese first lady Peng Liyuan op Schiphol. Zij brengen een grote handelsdelegatie mee naar Nederland, met vertegenwoordigers van tweehonderd Chinese bedrijven.

Zondag is er in Noordwijk een congres over de Nederlands-Chinese handelsbetrekkingen.

De grote problemen van China bieden het Nederlandse bedrijfsleven kansen: voedselveiligheid, milieuverontreiniging, life sciences, duurzame energie, energiebesparing en kennis op het gebied van verzekeringen en pensioenen.

Maar minstens zo belangrijk als de vraag wat wij aan China kunnen verkopen, is de vraag of Chinese bedrijven zich in Nederland willen vestigen. Europese hoofdkantoren, distributiecentra en onderzoeksinstituten leveren banen op.

Inkomsten

Niet alleen voor managers, juristen en fiscalisten, maar voor mensen uit alle lagen van de Nederlandse bevolking, dus ook personeel voor administratieve werkzaamheden, beveiliging, catering en schoonmaak.

Indirecte effecten zijn er ook, zoals belastinginkomsten, vraag naar huizen en bedrijfsruimte en een scala aan diensten die worden afgenomen.

In november 2013 vroeg ik bij Agentschap.nl gegevens op over Chinese bedrijven in Nederland. Daaruit bleek dat er 341 Chinese bedrijven een of meer Nederlandse vestigingen hebben. Samen zijn ze goed voor 7.258 banen.

Dat zijn gemiddeld 21 banen per bedrijf. Dat stelt dus nog niet zoveel voor. Het gaat vooral om vertegenwoordigingen en agenten.

Rotterdam

Maar waar zijn de Europese hoofdkantoren? De twee grote Chinese banken hebben een vestiging in Nederland, maar de Europese hoofdkantoren van Bank of China en ICBC staan in Luxemburg.

Het Europese hoofdkwartier van Air China is in Frankfurt gevestigd. De telecomgiganten Huawei en ZTE hebben hun Europese hoofdkantoren in respectievelijk Düsseldorf en Parijs. Zelfs het Europese kantoor van de staatsrederij Cosco staat in Hamburg; niet in Rotterdam, de grootste Europese haven.

Chinese bedrijven zullen de komende jaren uitzwermen over de wereld. De afgelopen jaren konden ze flink groeien in eigen land, maar ze lopen letterlijk tegen grenzen aan. Om verder te kunnen expanderen, zullen ze steeds vaker internationaal actief worden.

Versnipperd

Verschillende Chinese nationaal kampioenen gaan binnenkort naar de beurs. Het geld zullen ze gebruiken om internationaal te expanderen. Voor een belangrijk deel in Zuidoost-Azië, maar ook in de rest van de wereld.

Het is de hoogste tijd dat Nederland een structureel beleid ontwikkelt om Chinese bedrijven te overtuigen hun Europese hoofdkantoren in Nederland te vestigen.

Daarbij moeten de rijksoverheid, provincies en gemeenten elkaar niet voor de voeten lopen. De Nederlandse inspanningen om China te interesseren, zijn momenteel versnipperd.

Logischer zou zijn om speerpunten aan te wijzen. Banken, verzekeraars en pensioenproducten in Amsterdam. ICT en internetbedrijven: ook Amsterdam. Voedsel- en milieutechnologie in Wageningen. Life sciences in Leiden, et cetera.

Slim

Nederland moet zijn unique selling points niet onderschatten. Ons land is in potentie een geschikte vestigingsplaats voor internationale bedrijven, dankzij een hoogopgeleide, meertalige bevolking, grote arbeidsproductiviteit, de aanwezigheid van vooraanstaande onderzoeksinstituten, uitstekende (digitale) infrastructuur en niet te vergeten een sociaal stabiele samenleving, waarvan het merendeel van de bevolking nog steeds open staat voor vreemdelingen.

Laten we die kwaliteiten koesteren en op een slimme manier te gelde maken.

Ingelogde abonnees van Elsevier Weekblad kunnen reageren.