Ruben Brekelmans

Waarom Harvard-student Sudip Anne Frank introduceert in Nepal

Door Ruben Brekelmans - 25 november 2014

In Nepal ontbreekt de Holocaust in schoolboeken. Het verhaal van Anne Frank inspireert Nepalese scholieren tot tolerantie en respect.

Vorige week hadden we op Harvard een ‘open mic-avond’. Een kans voor studenten om in de microfoon hun levensverhaal te delen. Immigratieproblemen, homohaat, discriminatie: de avond gaf een directe inkijk in de scherpe randen van de Amerikaanse samenleving.

Eén verhaal sprong mij extra in het oog. Sudip, een Nepalese student, gebruikt de geschiedenis van Anne Frank om scholieren in zijn land te leren over mensenrechten, tolerantie en wederzijds respect.

Groot leider

Toen Sudip vier jaar geleden in Amerika kwam studeren, ontmoette hij een Duitse medestudente. Hij vroeg haar of ze wel eens terugverlangde naar de tijd van Adolf Hitler, de grote leider. De Duitse studente rende woedend weg, Sudip in verbazing achterlatend. Na even googelen begreep Sudip waarom.

In Nepal had Sudip geleerd dat Hitler een sterk leider was. Een toonbeeld van discipline en patriottisme. De Holocaust wordt in schoolboeken niet genoemd. De onafhankelijkheidsstrijders van India en Nepal onderhielden warme banden met de nazi’s in hun strijd tegen de Britten.

De nazi’s afbeelden als massamoordenaars past niet goed in een nationale geschiedenis om trots op te zijn.

De verheerlijking van Hitler gaat ver. Mein Kampf is een bestseller in India en Nepal; de verkoop stijgt jaarlijks met meer dan 10 procent. Scholieren naaien foto’s van Hitler op hun rugzak en dragen T-shirts en sleutelhangers met zijn afbeelding.

Lessen

Sudip ging terug naar Nepal om scholieren het ware verhaal te leren over Hitler en de Holocaust. In elk klaslokaal vroeg hij eerst: ‘Steek je hand op als je weet dat Hitler miljoenen Joden heeft vermoord.’

Hij stelde deze vraag aan meer dan vijfduizend scholieren. Nul staken hun hand op. Scholieren kunnen zich het systematisch uitroeien van zes miljoen mensen moeilijk voorstellen. Bovendien is de Holocaust een verhaal van ellende en wanhoop. Sudip wilde dit niet als enige boodschap aan scholieren meegeven.

Anne Frank

Het verhaal van Anne Frank bood Sudip een positievere boodschap. Zelfs tijdens de ergste gruweldaden zijn er tekenen van hoop en respect. Nepalese scholieren herkennen zich in Anne Frank, een meisje met een goed hart dat graag beroemd wil worden. Eén persoonlijk verhaal heeft meer impact dan een statistiek van zes miljoen.

Sudip gebruikt posters, een presentatie en video om scholieren te laten kennismaken met Anne Frank. Vervolgens gaat Sudip met de scholieren in discussie. Wat kunnen we leren van Annes leven? Zijn mensen nog steeds in staat tot dit soort wreedheden? Hoe is dit verhaal relevant in Nepal?

Sudip probeert de Holocaust een verplicht onderdeel te maken van het onderwijscurriculum in Nepal. De verantwoordelijk ambtenaar op het ministerie van Onderwijs reageerde: ‘Waarom zouden we kijken naar het 90 procent negatieve van Hitler, als we ook naar het 10 procent positieve kunnen kijken?’ Er is nog een lange weg te gaan.

Ingelogde abonnees van Elsevier Weekblad kunnen reageren.