Fred Sengers

Doorbreekt China’s rijkste man de Amerikaanse macht in filmwereld?

Door Fred Sengers - 14 januari 2016

De dubbelcijferige groei is eruit, maar het geld klotst in China nog steeds tegen de plinten. Een voorspelling aan de hand van een koffieketen en de filmwereld.

Het Chinees Nieuwjaar is weliswaar pas over een paar weken, maar ook in China wordt de balans van het kalenderjaar opgemaakt. China’s douanebureau meldde woensdag dat de internationale handel een slecht jaar achter de rug heeft.

Ondanks een meevallende decembermaand daalde in 2015 de export met 1,8 procent ten opzichte van 2014 tot 14,14 biljoen yuan (2,1 biljoen euro). De waarde van de invoer daalde met 13,2 procent tot 10,45 biljoen yuan (1,6 biljoen euro).

Het batig saldo van de buitenlandse handel steeg daardoor tot ongekende hoogte. Over heel 2015 bedroeg het Chinese handelsoverschot 3,96 biljoen yuan (594 miljard euro); een stijging van 56,7 procent ten opzichte van 2014.

Transformatie

De Chinese economie is de afgelopen drie decennia gegroeid dankzij de export en een omvangrijk binnenlands investeringsprogramma. In relatief korte tijd transformeerde China van een ontwikkelingsland naar een opkomende economie en is hard op weg een – in economische termen – ontwikkeld land te worden.

De beleidsmakers in Peking voorzien daarbij een lager groeitempo dan in het verleden, minder afhankelijkheid van de export en een groeiende binnenlandse consumptie.

Wat zeggen de nieuwste handelscijfers over de staat van de Chinese economie? Ik wil dat illustreren aan de hand van twee andere nieuwskoppen van de afgelopen week: ‘Starbucks opent 2.500 nieuwe vestigingen in China’ en ‘Wanda Group neemt meerderheidsbelang in Hollywoodstudio’.

Geloof

De Amerikaanse koffiehuisketen Starbucks wil de komende vijf jaar jaarlijks 500 nieuwe vestigingen in China openen. Daardoor zal het aantal Starbucks-filialen in de Volksrepubliek meer dan verdubbelen van 2.000 nu tot 4.500 in 2020.

Starbucks heeft blijkbaar het volste vertrouwen in de groei van de binnenlandse Chinese consumptie. ‘Wij hebben geloof in de Chinese economie, ondanks alle retoriek, geschreeuw en gedoe. Mensen zoeken een reden om er niet in te geloven. Maar ik sta er middenin en zie het met mijn eigen ogen. Ik geloof in verdere groei,’ aldus Starbucks-topman Howard Schulz tegenover The Wall Street Journal.

Domineren

Op dezelfde dag maakte Wanda Group bekend dat het voor 3,5 miljard dollar een meerderheidsbelang neemt in de Amerikaanse filmstudio Legendary, bekend van de Jurassic Park- en Batman-films. Het is de grootste Chinese acquisitie in de entertainmentsector tot nu toe.

‘Amerikaanse bedrijven domineren de filmindustrie in de wereld. Deze acquisitie verandert die situatie,’ aldus Wang Jianlin, topman van Wanda Group en de rijkste man van China.

U kent Wang misschien van eerdere acquisities in het westen. Wanda nam in 2012 de Amerikaanse bioscoopketen AMC over voor 2,6 miljard dollar. Met 5.000 zalen in 334 bioscoopcentra is het de grootste bioscoopexploitant in de Verenigde Staten. Wang nam bovendien vorig jaar een belang in de Spaanse voetbalclub Atlético Madrid.

Groeimarkt

Het nieuws van Starbucks laat zien dat westerse bedrijven nog volop kansen zien om in China geld te verdienen (zeker als je meer dan 3 euro voor een medium coffee latte kan rekenen). Het nieuws dat Wanda Group met miljarden in het buitenland smijt laat zien dat het geld dankzij het fenomenale handelsoverschot in China tegen de plinten klotst.

De dubbelcijferige groei is dan misschien verleden tijd, maar China blijft dankzij zijn enorme potentieel een interessante groeimarkt. En Chinese bedrijven zullen in toenemende mate hun geld in de rest van de wereld investeren. Dat zie ik het komende jaar niet veranderen.

Ingelogde abonnees van Elsevier Weekblad kunnen reageren.