buitenland

Italianen boos op pastamaker die geen homo’s in reclame wil

Door Servaas van der Laan - 26 september 2013

De president-directeur van de Italiaanse pastamaker Barilla heeft zich in Italië niet geliefd gemaakt met een opmerking over homo’s. De grootste pastaproducent ter wereld maakt alleen reclames met traditionele gezinnen en vindt homo’s niet bij het merk passen.

‘Ik zou nooit een reclame met homostellen maken. Niet vanwege gebrek aan respect maar omdat wij gewoon niet denken zoals zij. Wij geloven in een klassieke familie waarin de vrouw een fundamentele rol vervult,’ zegt Guido Barilla in het radioprogramma Zanzara op de financiële nieuwszender Radio24Ore.

Past niet in concept

De CEO van de multinational en nazaat van oprichter Pietro Barilla onderstreept dat hij niets tegen homo’s of het homohuwelijk heeft als persoon, maar dat ‘het concept van zijn bedrijf’ nu eenmaal niet past bij ‘homo-gezinnen’. ‘Voor ons is het traditionele gezin een fundamentele waarde voor het bedrijf’ stelt Barilla.

‘Maar homo’s eten toch ook pasta?’ sputterde een van de andere gasten in het programma tegen. ‘Ze mogen best onze pasta eten, maar ik praat hier over de manier waarop wij communiceren. Als ze daar problemen mee hebben dan eten ze maar een andere pasta. Je kunt niet altijd iedereen tevreden houden,’ concludeerde Barilla.

Verschrikkelijk

Opiniemakers in Italië hebben met verontwaardiging gereageerd op de woorden van de pastamaker. ‘Ik eet nooit meer pasta van Barilla,’ zegt de invloedrijke fotograaf Oliviero Toscani.

‘Italië is een verschrikkelijk land, oud en antiek, en helemaal niet creatief,’ jammert Toscani. Anderen nemen het voor Barilla op. Zij stellen dat niet-traditionele reclames het nu eenmaal slecht doen op televisie.

Volg Servaas van der Laan op Twitter

Ingelogde abonnees van Elsevier Weekblad kunnen reageren.