buitenland

‘Vermiste Boeing Malaysia Airlines vloog veel te hoog’

Door Servaas van der Laan - 14 maart 2014

De vermiste Boeing 777-200 van Malaysia Airlines maakte sterke bewegingen omhoog en omlaag en veranderde enkele keren van route voordat het definitief van de radar verdween. De Boeing zou zelfs tot bijna 14.000 meter zijn gestegen.

Dat meldt The New York Times vrijdagavond op basis van Amerikaanse autoriteiten en bronnen rond het onderzoek.

Veel te hoog

De radar van het Maleisische leger zou het vliegtuig op 45.000 voet, ongeveer 13,7 kilometer hoogte hebben geregistreerd. Dat is veel hoger dan de voor dit type vliegtuigen toegestane hoogte.

Ook maakte het vliegtuig gelijktijdig een scherpe bocht richting het westen. Vervolgens zou de Boeing naar beneden zijn gedoken tot een hoogte van 23.000 voet (7.000 meter) en dat is weer onder de normale vlieghoogte van een Boeing 777-200.

Bij het eiland Penang veranderde het vliegtuig de koers in de richting van het zuidwesten, steeg het weer en vloog het over de straat van Malakka richting de Indische Oceaan.

Vier uur doorgevlogen

De gegevens lijken te bevestigen dat het vliegtuig inderdaad nog vier uur is doorgevlogen nadat het van de officiële radar verdween. Arthur van den Hudding van de Vereniging van Verkeersvliegers zei vrijdagavond bij Pauw & Witteman dat op de oceaan radarsignalen zwak kunnen zijn en dat het vliegtuig op die manier uit het oog kan zijn verloren.

Van den Hudding noemde als mogelijke oorzaak het ‘Helios-verhaal’ waarbij de vliegers door een gebrek aan zuurstof overlijden en het vliegtuig op de automatische piloot doorvliegt tot de brandstof op is. Maar gezien de drastische koerswijzigingen lijkt dat geen realistisch scenario te zijn.

Zeer bijzonder

Met een kaping moet ook nog altijd rekening gehouden worden, aangezien de datasystemen uitgezet lijken te zijn. Volgens Van den Hudding weten de meeste vliegers zelf niet hoe ze die systemen kunnen uitzetten. Van den Hudding zei het ‘zeer bijzonder’ te vinden dat Malaysia Airlines niet weet wat er met het toestel is gebeurd. Toestellen van dit type zenden namelijk altijd informatie uit naar de moedermaatschappij.

Wat de oorzaak ook is, de kans is klein dat het vliegtuig ergens veilig is geland. De meeste experts gaan ervan uit dat het toestel op de bodem van de oceaan ligt. Maar omdat de reikwijdte na vier uur vliegen zeer groot is, weten hulpdiensten niet waar ze moeten zoeken.

Ingelogde abonnees van Elsevier Weekblad kunnen reageren.