buitenland

Wat weten we tot nu toe van de verdwenen Boeing 777?

Door Anna Vossers - 08 maart 2014

Het is nog steeds volstrekt onduidelijk wat er met de Maleisische Boeing 777 is gebeurd, die gisteravond onderweg van Kuala Lumpur naar Beijing van de radar verdween. Twee olievlekken in de Zuid-Chinese Zee kunnen erop wijzen dat het vliegtuig daar is neergestort.

Elsevier.nl zet de belangrijkste feiten en vraagtekens over het verdwenen vliegtuig op een rij.

1. Van de radar verdwenen

Vlucht MH370 van Malaysia Airlines was onderweg van het Maleisische Kuala Lumpur naar de Chinese hoofdstad Beijing, toen het contact rond 02:30 uur ’s nachts werd verbroken, vlak voordat het toestel het Vietnamese luchtruim zou betreden. Sindsdien is van het vliegtuig niets meer vernomen. De laatste positie op de radar was N6.92 E103.58. Onderaan dit artikel staat een video met een animatie van de laatste radarbeelden.

2. Goed weer

De weersomstandigheden waren goed. Het vliegtuig kan niet zijn overvallen door een plotselinge gevaarlijke weersomstandigheden.

3. Veilig vliegtuigtype

Het verdwenen vliegtuig, een Boeing 777, wordt als een van de veiligste typen gezien. Ook Malaysia Airlines heeft een uitstekende reputatie. In 1995 crashte voor het laatst een toestel van deze maatschappij. Het toestel heeft het registratienummer 9M-MRO, wat suggereert dat het elf jaar en acht maanden oud was, schrijft Reuters.

4. Geen noodsignaal

Het vliegtuig heeft geen mayday of ander noodsignaal afgegeven. Zelfs als alle elektriciteit in het toestel plotseling was uitgevallen, dan hadden de piloten normaal gesproken nog met hun radio, die een batterij heeft, een signaal kunnen uitzenden. In het gebied waar het vliegtuig zich bevond, is het doorgeven van een radioboodschap nooit een probleem.

Dat betekent dat allerlei ‘normale’ oorzaken van een vliegtuigcrash kunnen worden uitgesloten. Bij een motorstoring of bij een decompressie (het wegvallen van de luchtdruk, bijvoorbeeld als een deur of raam kapot was) zou een mayday altijd mogelijk zijn geweest.

5. In 2012 al betrokken bij ongeluk

Het toestel was in 2012 al betrokken bij een ongeluk op de grond op het vliegveld Shanghai Pudong. Een stukje van de vleugel brak toen af.

6. Gestolen paspoorten

Een Italiaan, Luigi Maraldi, en een Oostenrijker, Christian Kozel die op de passagierslijst van het verdwenen vliegtuig van Malaysia Airlines staan, bleken helemaal niet in het toestel te zitten. Van beide mannen werd het paspoort eerder in Azië gestolen.

7. Niets vreemds in bagage

Dat er mogelijk twee passagiers op gestolen paspoorten reisden, zou kunnen wijzen op een terroristische aanval. Een kaping zal het niet geweest zijn (zie punt 3), een bomaanslag zou in principe kunnen. Als het toestel is geëxplodeerd voordat de piloten iets konden doen, verklaart dat punt 4.

Maar hoe zouden er dan explosieven in het toestel zijn gesmokkeld? Een revisie van de bagagescans liet geen opvallende items in koffers zien, meldt latimes.com op basis van informatie die de directeur van Malaysia Airlines heeft geven op een persconferentie.

8. Plotselinge koerswijziging?

Luchtvaartkenners in China rapporteren een plotselinge koerswijziging van het vliegtuig, waarbij het van 24 graden naar 333 graden draaide, terwijl het plotseling daalde, meldt de website avherald.com. Het is niet duidelijk of deze gegevens kloppen.

Volg Anna Vossers op Twitter

Ingelogde abonnees van Elsevier Weekblad kunnen reageren.