buitenland

Heeft satellietbedrijf Inmarsat enig idee waar vlucht MH370 is?

Door Servaas van der Laan - 20 juni 2014

Het begint er steeds meer op te lijken dat de gehanteerde rekenmethode waarmee de vermoedelijke vliegroute van de vermiste Malaysia Airlines-Boeing 777 is bepaald, onjuist is. Opnieuw moeten de onderzoekers toegeven dat ze op de verkeerde plek aan het speuren zijn.

Tot nu toe werd gezocht in een gebied ongeveer 2.240 kilometer ten noordwesten van de Australische stad Perth.

Dopplereffect

Deze locatie werd bepaald aan de hand van computerberekeningen van het Britse satellietbedrijf Inmarsat en de Britse Air Accidents investigation Branch (AAIB).

Deze berekeningen gaan uit van het zogenoemde ‘Dopplereffect’. Hiermee wordt de snelheid van het toestel bepaald aan de hand van de verschuiving van de signalen die worden uitgewisseld tussen satelliet en toestel. Omdat ‘Doppler’ geen rekening houdt met hoogteverschillen is die methode bepaald niet onomstreden.

Valse pings

Toen in het vastgestelde zoekgebied ook ‘pings‘ werden waargenomen die afkomstig zouden zijn van de zwarte doos van het toestel, werd een massale speurtocht op touw gezet.

Maar nu blijkt dat deze pings niet afkomstig waren van de vermiste Boeing, meldt de Australische onderzoeksleider Martin Dolan aan de BBC. Het zoekgebied zal nu enkele honderden zeemijlen zuidwaarts worden verplaatst. Dit gebeurt opnieuw op basis van berekeningen van satellietbedrijf Inmarsat. ‘Een nieuwe analyse laat zien dat we meer naar het zuiden moeten zoeken. Hoe ver naar het zuiden weten we alleen nog niet,’ laat Dolan weten.

Geen idee

Aangezien de vorige berekeningen van Inmarsat consequent onjuist waren, is de kans groot dat het onderzoek zich op het verkeerde gebied richt.

Toen de Boeing op 8 maart om 1.22 uur lokale tijd tussen het Maleisische Subang en het Vietnamese Ho Chi Minh van de radar en de radio verdween, ontbreekt feitelijk ieder spoor. Het kan goed zijn dat het toestel richting het noorden is gevlogen, maar dan zou het door militaire radars opgemerkt moeten zijn. Mocht dit ongemerkt zijn gebeurd, zouden deze landen dit nooit toegeven.

Toeval

Ook als de Boeing, door welke oorzaak dan ook, de zuidelijk corridor over de Indische Oceaan heeft genomen, is het onmogelijk om de exacte plaats van neerstorten te bepalen. Hiervoor zijn de afwijkingen van de variabelen; vliegtuig, wind, stroming, weer en vlieghoogte, te groot.

Volgens experts is de term ‘zoektocht’ niet meer dan een politiek gekozen woord om nabestaanden het idee te geven dat er iets gebeurt. Veel experts zijn het erover eens dat alleen puur toeval en niet ‘berekeningen’ kan leiden tot vondst van het toestel.

Volg Servaas van der Laan op Twitter

Ingelogde abonnees van Elsevier Weekblad kunnen reageren.