buitenland

Nederlands bedrijf zoekt naar Boeing 777: wat houdt de klus in?

Door Tom Reijner - 10 juni 2014

Fugro zet een speciaal schip in bij de zoektocht naar het vermiste toestel van Malaysia Airlines. Het Nederlandse bedrijf is ingeschakeld door de Australische raad voor transportveiligheid, die het onderzoek leidt.

De bodemonderzoeker uit Leidschendam gaat over een paar dagen een groot deel van de zeebodem ten westen van Australië afspeuren.

Zwarte doos

In dat gebied werden de laatste signalen opgevangen die vermoedelijk afkomstig waren van de zwarte doos van vlucht MH370. De Australiërs denken dat het toestel in dat gebied is neergestort.

Het gespecialiseerde schip Fugro Equator zal met behulp van geavanceerde echo-apparatuur de zeebodem in het gebied, dat zo’n 60.000 vierkante kilometer groot is, in kaart brengen. Deze kaart zal worden gebruikt bij het bepalen van de volgende stap. De klus zal ongeveer een jaar gaan duren.

Klokkenluider

Ook direct betrokkenen proberen er nog altijd alles aan te doen om het mysterie op te lossen. Daartoe zijn zij een inzamelingsactie begonnen. Enkele familieleden en vrienden van de in totaal 239 passagiers willen 5 miljoen dollar (3,7 miljoen euro) ophalen.

De ‘Beloning MH370′-campagne, zoals de actie wordt genoemd, is bedoeld om een mogelijke klokkenluider over te halen de benodigde informatie te onthullen. ‘Wij zijn ervan overtuigd dat iemand, ergens, iets weet. Met dit geld willen wij diegene aansporen naar buiten te treden,’ zei Ethan Hunt, die het project leidt.

Ingelogde abonnees van Elsevier Weekblad kunnen reageren.